h
Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

6. Natuur, Groen & Duurzaamheid, Verkeer en Vervoer

NATUUR

Geen intensieve luchtvaart maar recreatiegebied

De SP wil geen intensieve burger- en vrachtluchtvaart vanaf Luchthaven Twenthe. Het gebied moet zich kunnen ontwikkelen tot een natuur- en recreatiegebied (stiltegebied te midden van de steden: Groen Hart van Twente). Er mag geen cent overheidsgeld naar de exploitatie van de luchthaven gaan. In de gemeenteraad van Enschede en de provinciale Staten van Overijssel, die verantwoordelijk zijn voor de gebiedsontwikkeling, dragen we dit actief uit.

Natuur en water in en om de stad

Behoud van openbaar groen levert niet alleen een prettige leefomgeving op, maar het is ook belangrijk voor plant en dier. Wij moedigen aan dat bewoners een rol krijgen bij het onderhoud en het natuurlijk beheer van het groen. Groen moet nadrukkelijk deel uitmaken van het stadsbeeld. De Hengelose beken moeten bovengronds stromen. We werken met biologische bestrijdingsmiddelen buiten en binnen onze gebouwen met biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen. We willen streven naar een gifvrije gemeente.

Weusthagpark

Het Weusthagpark moet een écht stadspark worden met veel wandel- en fietsroutes. Meer woningbouw hoort niet thuis in dit park. Wel moet er ruimte komen voor ‘groene’ initiatieven maar die moeten geen extra verkeer aantrekken.

Veehouderij

De gemeente moet de biologische veehouderij ondersteunen, omdat die het welzijn van dieren bevordert. Zij stimuleert boeren die willen overstappen naar een diervriendelijker veehouderij. We zijn tegen megastallen.

Landbouw

Voedsel produceren is niet alleen een geldkwestie. Boeren hebben een duidelijke en belangrijke plaats in onze samenleving. Landbouwbedrijven produceren niet alleen voedsel en gewassen, maar ze zijn ook belangrijk voor het beheer van het landschap en de openbare ruimte. De SP wil de boerengezinsbedrijven behouden, niet in de laatste plaats omdat daarmee ook het beheer en de leefbaarheid van het platteland behouden worden. Daarnaast is het een doel van de SP om de landbouw duurzamer te maken. In de eerste plaats moeten de boer en de consument weer dichter bij elkaar komen. De SP moedigt daarom biologische landbouw aan en ondersteunt boeren die daar mee willen beginnen.

GROEN

Groenonderhoud

Bewoners van Hengelo geven in hun reacties op vragen aan dat zij veel waarde hechten aan een goede en groene woonomgeving. Uit diezelfde reacties blijkt ook hoe belangrijk mensen een goed onderhoud van groen vinden. Groen in de wijk en stad verbetert de leefbaarheid enorm. De SP wil daarom een brede publieke actie om vergroening van de openbare ruimte en particuliere tuinen én daken te bevorderen. Daar hebben we ook budget voor over. Vergroening is ook van belang voor een goede waterafvoer. De verstening van veel tuinen leidt tot extra wateroverlast bij extreme buien. De SP vindt het beheer en onderhoud van de openbare ruimte een publieke taak, die bovendien werk biedt aan laaggeschoolde werknemers. We zijn daarom blij met Gildebor.

Wij willen dat het publieke bezit van ons allemaal blijft en zijn daarom terughoudend bij de verkoop van percelen aan particulieren. Volkstuintjes moeten blijven. Indien mogelijk moeten er prairies beschikbaar komen om tijdelijk als tuintjes in te richten. Ook willen we meer ruimte bieden aan bewoners om openbaar groen aanvullend aan het publieke onderhoud ter hand te nemen.

We willen echt werk maken van groen en stellen daarom een groenarchitect aan die dit mede ontwikkelt.

De SP wil dat er op wijkniveau gekeken wordt naar de aanwezigheid van groen. Hengelo moet van jaar tot jaar meetbaar en planmatig groener worden. Wijken met duidelijk veel minder groen zouden via een groeninjectie (meer bomen struiken en perken) snel vergroend moeten worden. Hengelo moet hiervoor tot 2022 jaarlijks naast meer onderhoudsarme borders en perken 1000 bomen extra aanplanten. 

MILIEU EN DUURZAAMHEID

Een gemeentelijk klimaatplan en duurzame energie

De SP wil een gemeentelijk klimaatplan waarvoor het Tienpuntenplan van de vereniging Klimaatverbond Nederland als uitgangspunt wordt genomen. Er wordt een plan ontwikkeld om burgers voortdurend voor te lichten over wat ze kunnen doen om energie te besparen, zoals elektrisch rijden, zonne-energie. Verbetering van energieprestaties van bestaande woningen en gemeentelijk vastgoed leidt tot zeer aanzienlijke besparingen voor de inwoners en vermindering van de uitstoot van CO2. Met de corporatie en huiseigenaren moeten afspraken worden gemaakt om energieprestaties te verbeteren. In de prestatieafspraken met Welbions kan één van de ambities zijn dat de woningcorporatie energieneutraal is. Daarnaast willen we het initiatief nemen tot een Hengelose Energie coöperatie. We zijn voor windmolens daar waar ze ingepast kunnen worden, zoals langs de A35 (bv. terrein Twence).

Asbest

Volgens een nieuwe wet wordt het in bezit hebben van gebouwen met asbest blootgesteld aan de lucht vanaf 2024 verboden. Dat betekent met name voor eigenaren van schuren of stallen met asbestdaken dat zij de plicht hebben hun daken te vervangen. Met name voor particuliere bezitters van schuurtjes met asbest zijn de gezondheidsrisico’s bij het zelf opruimen van dit asbest onacceptabel. Daarom moet de gemeente het voortouw nemen om samen met andere gemeentes deze particulieren aan te bieden om dit door een gecertificeerd bedrijf te laten doen tegen zo laag mogelijke kosten. De SP vindt dat dit bij voorkeur door een overheidsbedrijf zou moeten worden uitgevoerd in een regionaal verband. We willen met Provincie en naburige gemeenten tot samenwerking op dit punt komen.

Afvalverwerking en DIFTAR

De SP blijft aandacht besteden aan minder afval. We gaan door met Diftar en het gescheiden inzamelen van afval. Daar ligt onze prioriteit. Als mensen hier nog niet aan toe zijn, mogen ze tegen een kostendekkend tarief een grijze Otto behouden. We bereiden ons voor op 2030 als er en wettelijk verbod komt op het verbranden van afval. We zijn voor afvalloos Hengelo. Wel moet het brengsysteem voor het restafval zo klantvriendelijk mogelijk worden ingericht, zodat er ook draagvlak komt en blijft voor deze keuze.

Wij willen dat ons afvalverwerkbedrijf Twence publiek bezit blijft, mits het zich verder ontwikkelt als bedrijf dat de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente mede vorm kan geven. We zijn tegen boringen naar schalie- en steenkoolgas. Geen opslag van milieuafval in de cavernes en geen CO2 in de ondergrond.

VERKEER

Fiets

We houden de ambitie dat Hengelo in de periode 2018-2022 wordt uitgeroepen tot de fietstad van Nederland. De route daarnaartoe betekent in ieder geval aansluiting F35 door de stad en oplossing van knelpunten voor fietsers.

Bevorderen openbaar vervoer

Onze inzet is gratis openbaar vervoer buiten de spits voor 65-plussers. Hierover moeten in regionaal verband afspraken worden gemaakt zodat dit tegen zo laag mogelijke kosten gerealiseerd kan worden. Als gratis niet mogelijk blijkt, dan verdient een zo goedkoop mogelijk alternatief de voorkeur. De bereikbaarheid tussen de NS stations Hengelo & Almelo en de ziekenhuizen in Hengelo en Almelo moet verbeterd worden. Hiertoe moet de gemeente Hengelo met de gemeente Almelo, de provincie en de vervoerder nadere afspraken maken, eventueel buiten de huidige aanbesteding om.

Geen doortrekking Laan van Driene

Als de Laan van Driene doorgetrokken zou worden naar de Hasselerbaan zal dat leiden tot extra verkeer over deze weg van en naar Enschede met grote gevolgen voor bewoners van Groot Driene. Naar Enschede reis je in de eerste plaats per fiets of met de trein of bus. Wil je met de auto dan kan dit via de A1 en de A35. De SP is tegen de doortrekking van de Laan van Driene.

Zowel de A1 als de A35 heeft voldoende ontsluitingsmogelijkheden. Wij willen geen extra afritten voor of na Hengelo Noord (A1) of Twentekanaal (A35). Ook investeren in een verplaatsing is niet aan de orde. Indien de noodzaak is aangetoond worden bestaande op- en afritten verder geoptimaliseerd.

30 km, geen vrachtauto’s in woonwijken

De 30-kilometerzones verbeteren de leefbaarheid van de wijken en vergroten de veiligheid. Door vrachtwagens in wijken te beperken worden speelplekken voor kinderen veiliger en bovendien wordt ook de geluidsoverlast minder. 

Parkeren

In wijken en straten waar bewoners last hebben van geparkeerde auto’s kunnen blauwe zones worden ingevoerd, zoals nu in de Dichtersbuurt en de Afrikaanderbuurt. Bewoners bepalen na raadpleging van de aanwonenden of dit gebeurt. Deze systematiek wordt door ons gehandhaafd. We vinden dat in de binnenstad zoveel mogelijk in parkeergarages geparkeerd moet worden (“het blik van straat”). De parkeertarieven zijn wat ons betreft niet te hoog. Experimenten waarbij het eerste óf tweede uur parkeren goedkoper wordt en waarmee onderzocht wordt of dit het bezoek aan de binnenstad stimuleert vinden wij prima, mits de totale parkeeropbrengsten gelijk blijven.

VERVOER

Haven en verbreding – en verdieping kanaal

Vervoer over water is een uitstekend alternatief voor het vervoer over de weg en dit geldt gedeeltelijk ook over het spoor. De bereikbaarheid van de Twentse havens wordt verbeterd door de aanleg van een tweede sluis bij Eefde en de verdieping van de kanalen tot de zogenaamde klasse Va. Tachtig procent van de scheepvaart op het kanaal heeft bestemming Hengelo: verbetering van het kanaal tot en met Hengelo heeft daarom de grootste prioriteit. Het gezamenlijk Havenbedrijf Twentekanaal vergemakkelijkt het gebruik van het vervoer over water en zij verbetert ook de acquisitiekracht voor de economische ontwikkeling van de percelen aan de kades. Daar willen we vaart mee maken.

Programma Hoogfrequent Spoor (PHS)

Het spoor moet veiliger worden en de geluidsoverlast door de huidige situatie moet verminderen. Daarvoor moeten er maatregelen komen. Dat kan door bij het Rijk aan te dringen op het gebruik van ander materieel. Het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) bedreigt door de verdere intensivering van het goederenvervoer per spoor als gevolg van het PHS de leefbaarheid van onze stad. Het beste alternatief is meer vervoer over water vanaf Rotterdam dan wel vervoer per spoor middels doortrekking van de bestaande Betuwelijn op Duits gebied.

U bent hier