h
Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

7. Bestuur, Veiligheid en Geld

BESTUUR EN SAMENWERKING

Rol gemeentelijke overheid en bestuurlijke samenwerking

De gemeente krijgt vooral in het sociale domein steeds meer taken en verantwoordelijkheden (bv Participatiewet, Jeugdzorg, uitbreiding Wmo). De SP vindt dat de beslissing over welke en hoe gemeentelijke taken worden uitgevoerd door de gemeenteraad genomen moeten worden en niet door het bestuur van bv. een gemeenschappelijke regeling. Dat betekent overigens niet dat wij tegen samenwerking zijn: integendeel.

De Regio Twente en de Netwerkstad Twente

Twente is een culturele, sociale en economische eenheid. Binnen Twente zijn er veertien gemeenten. Voor een aantal taken, die beter gezamenlijk kunnen worden uitgevoerd, hebben die gemeenten de Regio Twente opgericht. Het bestuur van de Regio Twente bestaat uit collegeleden van deelnemende gemeenten en zij is dus niet direct door de bevolking gekozen. De SP vindt dat de democratische controle moet liggen waar hij hoort, namelijk bij de gemeenteraden van de Twentse gemeenten. Bij de huidige Regio Twente kunnen daarom alleen uitvoerende taken worden belegd.

De ontwikkeling van de Netwerkstad tot één gemeente Twentestad wijst de SP resoluut af. Samenwerking in Twente dient op basis van inhoudelijke argumenten te geschieden en vanuit die inhoud organisch te ontstaan. Wij zijn daarom voor de Agenda van Twente. Wij wijzen opgelegde samenwerkingen en fusies af. Voor de SP prevaleert de samenwerking tussen Twentse gemeenten, omdat die ook recht doet aan de verbinding van stad en platteland.

Adviesorganen

Adviesorganen geven gevraagd en ongevraagd advies op bepaalde terreinen. Er zijn twee soorten adviesorganen: de wettelijke verplichte (zoals bv. de monumentencommissie) en adviesorganen ingesteld door de gemeenteraad of het college. Die laatste gaan altijd over een bepaald onderwerp of beleidsterrein. Deze worden gehandhaafd. Inbreng van cliënten (WWB, Wmo) in cliëntenorganisaties zijn per wet verplicht gesteld en zij worden natuurlijk gehandhaafd. 

Integriteit voor bestuurders en wethoudersnorm voor gesubsidieerde instellingen

Bestuurders van de gemeente dienen altijd het goede voorbeeld te geven en met respect, zorg en terughoudendheid om te gaan met mens en middelen. In de z.g. integriteitscode, zoals die nu bestaat, staat precies wat bestuurders moeten en mogen en wat niet. Altijd, maar zeker op dit moment, moet zorgvuldig volgens deze code gewerkt worden, waarbij de soberheid en dienstbaarheid de norm is voor (gekozen) bestuurders. We zijn zeer terughoudend bij de hoogte van vergoedingen voor bestuurders en fracties.

Voor de door de gemeente gesubsidieerde instellingen geldt de wethoudersnorm: een werknemer daarvan kan nooit meer verdienen dan een wethouder van de gemeente Hengelo.

Geen privatisering van publieke taken

De laatste twintig jaar heeft de overheid in hoog tempo vele overheidstaken geprivatiseerd, zoals de energievoorziening (Essent), de kabel, de post en op lokaal niveau de Reinigingsdienst (Twente Milieu). DE SP IS TEGEN DE UITVERKOOP VAN PUBLIEKE TAKEN!

Het doel van commerciële bedrijven is het maken van zo veel mogelijk winst. Dat doel staat vaak haaks op maatschappelijke doelen en belangen, die dan ook bijna altijd vroeg of laat in de knel komen. Publieke taken moeten overheidstaken blijven. De SP vindt het prima om in de gaten te houden of er zaken verbeterd kunnen worden, zodat de service aan klanten en gebruikers en/of de werkomstandigheden voor eigen personeel verbeteren. Voor publieke taken mogen nooit kostenbesparingen en winst een doel op zich zijn. De SP is dus (bijvoorbeeld) tegen privatisering van het Twentebad of het groenonderhoud. Als de gemeente aandelen heeft van semi-overheidsdiensten, moet ze die nooit aan private partijen verkopen maar juist gebruiken om invloed uit te oefenen op het beleid van dat bedrijf (Twence). Wel mogelijk is verkoop aan de Provincie.

Meepraten over het beleid.

Inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen moeten zo vroeg mogelijk mee kunnen praten over grote en belangrijke onderwerpen. Voordat een definitief besluit daarover genomen wordt, nodigt de gemeente belanghebbenden uit om hun mening en ideeën daarover naar voren te brengen. Ook is het beter verschillende varianten te maken en voor te leggen, waardoor mensen echt kunnen kiezen. Na inspraak kan er dan één verder worden uitgewerkt. 

Het inspraakproces van de gemeente is op papier prima, maar het loopt in de praktijk vaak stroef vanwege verschillende belangen die gediend moeten worden. Als dat aan de orde is, moet dat van tevoren duidelijk zijn.

Het is goed dat inwoners zich direct kunnen uitspreken over belangrijke kwesties; het referendum over de Europese Grondwet en destijds die over Twentestad hebben dit laten zien. De SP wil daarom dat het referendum in Hengelo - indien aan de orde – weer wordt toegepast.

VEILIGHEID

Inzet op preventie: nadruk op veiligheid in de wijken

De nadruk bij de bestrijding van criminaliteit in al zijn vormen moet komen te liggen op maatschappelijke preventie. Ook in Hengelo kunnen we daar veel aan doen, namelijk door te zorgen voor leefbare wijken, voldoende voorzieningen, toeleiding naar werk en bieden van zorg/ondersteuning waar nodig. Een belangrijke schakel op het gebied van veiligheid in de directe woonomgeving van mensen is de wijkagent en de afdeling stadstoezicht van de gemeente. Het is belangrijk dat zij zich vaak in de buurt laten zien en goed op de hoogte zijn van de problemen die er leven. Mensen moeten worden aangemoedigd om aangifte te doen van criminaliteit, omdat dat de keus voor de inzet van de politie mede bepaalt. Het politiebureau dient ook ’s nachts weer te worden bezet.

Openingstijden van de horeca handhaven

Het horecabeleid moet uitgaan van de beperking van overlast voor omwonenden en de handhaving van de openbare orde. In Hengelo geldt dat horeca-inrichtingen in het centrum toestemming hebben voor een late openingstijd in het weekend mits ze een exploitatievergunning hebben dus met de burgemeester afspraken hebben gemaakt over onder andere het beperken van overlast. Wij zijn voorstander van dit systeem. Gemeente, politie, bezoekers, binnenstadbewoners en horeca dienen wel blijvend met elkaar in gesprek te zijn om overlast te voorkomen.

Kanspelen: bingo’s en gokautomaten

In sportkantines en cafetaria's staan geen gokautomaten. In cafés maximaal twee. Dat moet zo blijven. Er worden geen (nieuwe) casino's, loterijhallen en gokhallen toegestaan. Wekelijkse bingo’s voor leden van een (sport)vereniging worden vergunningplichtig op grond van de Wet op de Kansspelen.

Legalisatie softdrugs, aanpak harddrugs

De SP is voor legalisatie van de teelt en verkoop van softdrugs, omdat daarmee de controle juist verbeterd kan worden. Daar waar de handel in softdrugs wordt gecombineerd met strafbare feiten (wapenbezit, handel in hard drugs) dient de coffeeshop te worden gesloten. Vanwege (ernstige) verslavingsrisico’s moet het gebruik van soft- en harddrugs zoveel mogelijk worden tegengegaan. De SP wil een actiever ontmoedigingsbeleid door met name voorlichting op scholen over de schadelijke gevolgen uit te breiden.

Radicalisering

De landelijke richtlijnen met betrekking tot radicalisering, namelijk de opsporing en het tegengaan van radicalisering moeten in overleg worden opgepakt en uitgevoerd.

Cameratoezicht en preventief fouilleren

Cameratoezicht in de openbare ruimte is een vergaande inbreuk op de privacy van mensen. Het is bovendien een kostbare zaak en heeft alleen een preventieve werking bij beredeneerde overtredingen. Wij zijn daarom erg terughoudendheid bij de inzet van dit middel. De inzet van camera's om inbraken 41 op bedrijventerreinen tegen te gaan kunnen wij billijken. Voor de bestrijding van vandalisme in de binnenstad en bij scholen geven wij de voorkeur aan de extra inzet van stadstoezicht.

Het middel van preventief fouilleren wordt niet ingezet. In zeer uitzonderlijke gevallen kan preventief fouilleren zinvol zijn om wapenbezit te bestrijden. Bij het uitgaansgeweld in Hengelo worden echter meestal geïmproviseerde wapens, zoals bierglazen, gebruikt. De grote personeelsinzet van de preventieve fouilleringacties die in Hengelo zijn uitgevoerd heeft weinig opgeleverd en zou daarom beter besteed kunnen worden aan extra surveillance.

PROJECTEN

Hart van Zuid

De ontwikkeling van de grootste inbreidingslocatie in Hengelo, Hart van Zuid, blijft ook voor de SP belangrijk. Er zijn tientallen miljoenen overheidsgeld in dit stadsdeel geïnvesteerd.

Wij willen geen extra functies zoals detailhandel en horeca toestaan om daarmee de verdiencapaciteit van het project te verbeteren. Dit doet ons inziens afbreuk aan de concentratie van deze functies in de binnenstad en vergroot de concurrentie. De inzet moet daarom zijn op realisatie woningbouw dan wel bedrijvigheid en industrie in alle vormen. Sinds de ontvlechting van de PPS met van Wijnen richt de gemeente zich minder op de ontwikkeling van woningbouw. De afspraken die met van Wijnen zijn gemaakt over de afname van de grond en de realisatie van woningen moet zeer strikt worden nagekomen.

De SP kan zich vinden in de ontwikkeling van een beperkte hoeveelheid kantoorruimte rondom het station in het zogenaamde WTC businessdistrict. Werken hoort als functie in het centrum van onze stad thuis. De opbrengsten die gerealiseerd moeten door nieuwbouw van kantoren worden op de MTS locatie zijn fors. Indien er binnen twee jaar geen reëel zicht is op die ontwikkeling vinden wij het verstandig dat er andere opties worden uitgewerkt om deze toplocatie in Hengelo in ieder geval goed te benutten.

Gemeentelijke organisatie

Ontwikkelingen gaan steeds sneller. De gemeentelijke organisatie moet dit kunnen bijbenen. Daarvoor is personeel nodig dat zich wil blijven scholen. Dit kost geld, dat er dan ook moet zijn. Daarnaast moeten er goede secundaire arbeidsomstandigheden blijven als kinderopvang, zorgverlof en ouderschapsverlof. Personeel moet aangespoord worden hiervan gebruik te maken. De decentralisaties maken dat de gemeente een steeds belangrijker inhoudelijke taak krijgt als eerste overheid binnen het sociale domein. Daar zal ook de gemeentelijke organisatie meer en meer op moeten worden ingericht. Tegelijkertijd zien we dat de ontwikkelingstaken t.a.v. de ruimtelijk- fysieke portefeuille kleiner worden.

GELD

Het financieel perspectief laat voor de komende jaren een beter beeld zien. Dat betekent dat er niet opnieuw bezuinigd zal moeten worden. In dit programma heeft de SP laten zien voor welke keuzes zij staat.

Decentralisaties

De SP is nu nog tegen één brede uitkering in het gemeentefonds voor het sociale domein. Daarmee worden de budgetten voor oa de drie decentralisaties ineen geschoven. Een slecht idee. Je weet daardoor niet meer welke geld er binnenkomt voor welk doel en of de middelen dus goed besteed worden. Wij zijn voor het oormerken van de gelden van de drie decentralisaties zodat ook aangetoond kan worden in de praktijk dat de middelen toe- of ontoereikend zijn. Wel vinden wij dat indien nodig de budgetten ontschot moeten kunnen worden ingezet.

Door de gigantische toevoeging aan het gemeentefonds als gevolg van de drie decentralisaties, zouden we bijna niet zien dat deze decentralisatie van drie grote taken in het sociale domein gepaard zijn gegaan met een geweldige korting van 10 tot 45% van de huidige rijksbudgetten. De uitvoering van de nieuwe taken zal in eerste instantie binnen de door het rijk beschikbare budgetten en wettelijke kaders 43 opgepakt moeten worden, waarbij we wel kijken naar gecombineerde inzet van middelen. Wij sluiten niet uit dat er aanvullend geld beschikbaar moet worden gesteld ten behoeve van het sociale domein indien het budget ontoereikend is voor de kwalitatieve voorzieningen die wij willen leveren aan kinderen en volwassenen die het nodig hebben. Vooral in de Jeugdzorg lijkt dit aan de orde.

Algemene reserve

De Algemene reserve is op niveau en groeit zelfs op basis van de door de raad geformuleerde grens. Eventuele rekeningoverschotten en andere meevallers blijven in de algemene reserve gestort. Het bedrag dat de Algemene reserve hoger is dan de door de raad geformuleerde grens willen we investeren in de stad. Daarvoor zien wij de volgende prioriteiten: aanvulling sociaal domein, de binnenstad en verdere vergroening van de stad.

Belastingen en Tarieven

Er is op basis van het financieel meerjarenperspectief geen reden voor het verhogen van de belastingen en tarieven boven het normale accres. De SP is dit ook niet van plan om meer investeringsruimte te creëren voor nieuwe plannen.

Aanbestedingen

Bij aanbestedingen wordt ervoor gezorgd dat ook kleine bedrijven een opdracht kunnen uitvoeren, eventueel door met elkaar samen te werken dan wel door de aan te besteden percelen niet te groot te maken. In het kader van SROI (zie ook hoofdstuk 1) stellen we verplicht dat minimaal 5% van de aanneemsom wordt ingezet tbv publieke taken zoals het opleiden van mensen. 

U bent hier