Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

4. Onze Wijken, Beckum & Oele en de Binnenstad

Een leefbare woonomgeving

Wat de SP betreft is de wijk de maatstaf waarop de Hengeloërs hun leefomgeving ervaren. Voor een aangename, leefbare wijk of dorpskern (Beckum) vinden wij de volgende voorzieningen van belang:

• gezondheidscentrum/buurtcentrum
  • een basisschool, peuterspeelzaal en/of kinderopvang
  • winkels
  • zorg (ouderen en jeugd) in de buurt met kleinschalige teams: brede algemene voorziening.
  • busverbindingen , fietspaden en veilige wegen
  • activiteiten voor maatschappelijke participatie: muziek, cultuur, vrijwillige taallessen, sportverenigingen
  • een actieve wijkagent, toezicht & handhaving en een veilige omgeving met weinig (horeca)overlast
  • speelvoorzieningen voor kinderen en fitnesstoestellen voor ouderen in de openbare ruimte
  • diversiteit qua woningaanbod met voldoende sociale huur
  • actieve, betrokken bewoners-(organisaties of verenigingen): in ieder geval belangenbehartigers met draagvlak onder de mensen.
  • voldoende toezicht en handhaving.

Herstructurering oude wijken

Bij de herstructurering van wijken is het erg belangrijk dat de aanwezige sociale samenhang niet verdwijnt. Er dient altijd eerst goed nagedacht te worden over hoe de wijk er na herstructurering uit moet komen te zien. De SP vindt dat er geld nodig is om parallel aan de investeringen van Welbions het beheer van de openbare ruimte te verbeteren. De gemeente neemt waar mogelijk de regie.

Beckum en Oele

Beckum en Oele zijn bijzondere kernen binnen onze gemeente. Voor Beckum vinden we dezelfde leefbaarheidsvoorzieningen van belang als voor de Hengelose wijken gelden. De leefbaarheid van Beckum staat door demografische ontwikkelingen (ontgroening, vergrijzing) onder druk. Deze ontwikkeling wordt niet simpel gekeerd door enkele huizen te bouwen. Er moet realistisch gekeken worden naar wat nodig is voor een leefbare (dorps)kern.

Maatschappelijk Vastgoed

Wij zijn voorstander van het delen van accommodaties om op die manier de exploitatie van panden te verbeteren en daardoor de financiële middelen die beschikbaar zijn voor activiteiten te vergroten. Voor de (her)huisvesting van fysieke voorzieningen in een wijk geldt het uitgangspunt hergebruik of optimalisering van bestaande accommodaties/panden, ook indien die van andere maatschappelijke partners zijn.

Zeggenschap bewoners en inzet buurtbonnen

De betrokkenheid van bewoners is – op een aantal wijken na – georganiseerd via een stichtingsvorm. Hoewel de besturen hun uiterste best doen bewoners te organiseren, lukt dit maar in beperkte mate. Wij denken dat bewoners als lid van een bewonersvereniging hun zeggenschap over hun wijk beter gaan invullen. De buurtbonnen voor initiatieven van bewoners leiden tot interactie en moeten daarom als middel blijven. Wij vinden dat bewoners een verantwoordelijkheid hebben voor hun eigen woonomgeving en willen dat ze actief betrokken zijn.

Integratie en inburgering: samen leven

In de politiek is er veel te doen over Nederlanders van buitenlandse afkomst. Gelukkig leven we in een maatschappij waar er geen onderscheid is in rechten en in plichten tussen verschillende soorten burgers. De SP streeft naar gelijke kansen voor iedere burger, of het nu vrouwen, ouderen, allochtonen, lager opgeleiden of nog andere groepen zijn. Tegelijk weten we dat er in de dagelijkse praktijk soms nog een lange weg te gaan is en het nog steeds hard is nodig bepaalde groepen te ondersteunen om ze gelijke kansen te geven. Allochtonen vormen nog steeds zo’n groep: uit onderzoek is onder andere gebleken dat het inkomen van allochtonen in Hengelo en hun opleidingsniveau lager is dan het gemiddelde. De SP wil actief voor hen drempels wegwerken en de kansen op verdere ontwikkeling vergroten. Deze activiteiten zijn vooral gericht op verdere inburgering, taalontwikkeling, scholing en educatie, arbeidsmarkt(re)integratie en emancipatie.

Er moet aandacht voor de bestrijding van discriminatie blijven. Een verordening om hierover afspraken te maken lost niets op. Mensen moeten elkaar in de praktijk aan durven te spreken op hun gedrag. Aangifte van discriminatie moet actief worden gepropagandeerd.

Spelen en Skaten

Hugo Koetsveld over een SKATEPARK in het centrum en voldoende speelplekken in de buurt.

“Hengelo kent van oudsher een traditie als “skate-stad”. In Hengelo hebben we ons heel lang ingezet voor een skatepark in het centrum van de stad. Dit past bij onze opvatting over toenemende functiemenging van de binnenstad en de huiskamer die het voor iedereen moet zijn. Het Industrieplein is daarvoor uitstekend geschikt. In de buurten zorgen we ervoor dat er voldoende speelplekken en speelaanleidingen zijn. De norm van 3% is daarbij de ondergrens. Ook de binnenstad ontwikkelt zich steeds meer tot verblijfsgebied. Speelvoorzieningen horen daar bij!”

BINNENSTAD

Binnenstad: de huiskamer van de stad

Voor de binnenstad geldt dat de functie als kernwinkelgebied, waar detailhandel samen met horeca nog de hoofdfunctie is, verandert. Wij zien een steeds grotere functiemenging ontstaan van ambachten en werk, cultuur, wonen en (kleine) diensten. De binnenstad heeft daardoor een recreatieve functie, die ondersteund wordt door horeca, een concentratie van evenementen, de dagmarkt en culturele activiteiten. De openbare ruimte wordt op deze functiemenging ingericht, waarbij de nadruk komt te liggen op een sterke vergroening. Daar willen wij in investeren. Dat geldt ook voor het Marktplein, mits er met de marktkooplieden draagvlak is voor een herinrichting van het Marktplein dan wel verplaatsing van de warenmarkt. De

SP is voorstander van de terugkeer van de gemeentelijke organisatie naar de binnenstad. Wij geloven dat in de binnenstad verschillende functies méér en méér gecombineerd moeten gaan worden. Wij denken dan aan winkelen, werken, wonen, cultuur, recreëren en evenementen. Grote werkgevers als de gemeente, Siemens, het ROC van Twente en het UWV passen prima in het centrum en vergroten de levendigheid. De SP heeft er geen enkel bezwaar tegen dat de ambities in Lange Wemen t.a.v. de in te vullen m2 detailhandel en/of horeca naar beneden worden bijgesteld.

Evenementen en aantrekkelijke verblijfsplekken en -pleinen brengen mensen naar de stad en houden ze vast. De aanpak van leegstand in de binnenstad is geen probleem dat alleen de gemeente raakt. Samen met pandeigenaren, banken, beleggers en detaillisten zal een oplossing moeten worden uitgewerkt. Het actieplan dat partners samen hebben ontwikkeld vormt daartoe een prima basis, waarbij de SP van mening is dat de nadruk sterker moet worden gelegd op vergroening en cultuur. Het gaat er immers om dat er meer mensen naar de stad komen en daar prettig verblijven.