Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

3. Welzijn, Sport en Cultuur

WELZIJN

Verenigingen en hun activiteiten zijn de basis

Hengelo kent heel veel verenigingen die actief zijn op cultureel en creatief gebied, ontspanning of in de sport. Hengelo onderscheidt zich daarmee in positieve zin van andere grote gemeenten. Die verenigingen blijven we koesteren. Dit doen we door ervoor te zorgen dat hun faciliteiten behouden kunnen blijven, maar ook door ervoor te zorgen dat ondersteuning voor de verenigingen en vrijwilligers geregeld wordt. Het moet aantrekkelijk blijven vrijwilliger te zijn in een steeds complexer wordende samenleving

Accommodaties in de wijk en buurt

Deelnemen aan activiteiten in de eigen wijk of buurt moet altijd mogelijk zijn. We zorgen ervoor dat in elke wijk of buurt minimaal één adequate accommodatie beschikbaar is waar activiteiten georganiseerd kunnen worden. Hierover maken we ook afspraken met bijvoorbeeld Welbions, Carint en Aveleijn omdat zij ook over accommodaties beschikken. Wij vinden het van belang dat maatschappelijk vastgoed van de gemeente en verenigingen zo optimaal mogelijk gebruikt wordt. Met subsidievoorwaarden willen we hierop kunnen sturen. Indien geen passende maatschappelijke accommodatie beschikbaar is, is commercieel vastgoed aanvaardbaar. Door afspraken met stedelijke voorzieningen als Oyfo en de bibliotheek zorgen we ervoor dat er educatieve activiteiten worden georganiseerd in de buurten en de wijken, bijvoorbeeld op de basisscholen. Vanuit kwaliteits- en continuïteits borging gezien horen professionals de organisatie te verzorgen. Voor (muziek)verenigingen en individuele kunstenaars moet in de ondersteuning van het programma ruimte zijn.

Wijkwelzijn en wijkwelzijnsvoorzieningen

De grote wijkwelzijnsvoorzieningen moeten goed worden verspreid over de stad. Hierin zijn in ieder geval de wijkagent, het wijkwelzijnswerk en het jongerenwerk gehuisvest. Er zijn vergaderplekken voor wijk- en bewonersoverleg. De SP wil dat de bezettingsgraad van de wijkcentra verbetert en dat er ruime openingstijden zijn; tenminste 6 dagen per week in de ochtend, de middag en de avond. Waar mogelijk worden in de wijkcentra professionele dagactiviteiten voor ouderen en (arbeids)gehandicapten georganiseerd. Dit behoort tot de algemene voorziening.

Omdat er in deze centra veel soorten voorzieningen zijn en omdat de wet het verplicht stelt, moet er tijdens openingsuren voldoende geschoolde ondersteuning aanwezig zijn. Met professionele beheerders kan hiervoor worden gezorgd, wat wel betekent dat je die niet voor ieder centrum apart kunt aanstellen. We handhaven daarom het werkgeversinstituut als overkoepelende organisatie waar de beheerders in dienst zijn. Wij bieden ruimte aan het organiseren van ondersteunend vrijwillig beheer.

Het wijkopbouwwerk en welzijnswerk is erop gericht dat initiatieven van bewoners worden gefaciliteerd en ondersteund, maar niet door professionals worden overgenomen. Professionals moeten vrijwilligers kortdurend ondersteunen. In onze wijken en buurten willen we met en voor elkaar zorgen. Dat ondersteunt de gemeente. Daarbij moeten Welbions en zorginstellingen actief meedoen.

Vrijwilligers

Alle sport - en culturele verenigingen, zorginstellingen en scholen werken met vrijwilligers, die hun werk goed en met plezier doen. Zonder dit plezier haken ze af. Vrijwilligers zijn meer en meer essentieel voor ons voorzieningenniveau. Een vrijwilligerssteunpunt met voldoende kennis om te besturen dan wel directies te ondersteunen bij het voeren van een goed vrijwilligersbeleid, is heel erg noodzakelijk en nuttig. De vrijwilligersverzekering blijft gehandhaafd.

Sportaccommodaties

Uitgangspunt is dat sportaccommodaties verspreid blijven over de hele stad, ook indien door fusies het aantal verenigingen vermindert. Dat geldt voor binnen- en buitensportaccommodaties. We ontmoedigen te hoge concentraties van één soort sport in een bepaald gebied. Voor sportverenigingen geldt dat kantines een voorziening zijn voor hun eigen leden en dat zij belangrijk zijn voor hun exploitatie. Wij gaan uitbreiding van paracommerciële activiteiten t.b.v. de exploitatie tegen omdat dit oneigenlijke concurrentie met de reguliere horeca veroorzaakt. Dit uitgangspunt geldt overigens ook voor speeltuinen, wijkcentra en schoolkantines.

Zwembaden en zwemonderwijs

De SP vindt het Twentebad een gemeentelijke basisvoorziening. Dat geldt ook voor het Tuindorpbad. Privatiseren van de zwembaden of sluiten van het buitenbad is voor de SP niet acceptabel. We zijn trots op onze gemeentelijke zwembaden.

Ieder kind moet leren zwemmen. De gemeente heeft volgens de SP de taak te bevorderen dat ieder kind in groep zes zijn zwemdiploma A en B heeft. Mensen met een minimuminkomen krijgen het lesgeld via het Kindpakket vergoed. Schoolzwemmen kost veel tijd. Daarom wordt schoolzwemmen alleen uitgevoerd in goed overleg met de school.

CULTUUR

Bibliotheek

De bibliotheek heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een voorziening waarbij het vanzelfsprekend is dat ook ander activiteiten (ideëel danwel commercieel) er onderdak vinden. De SP juicht deze ontwikkeling toe. Het is een schoolvoorbeeld van hoe het delen van een accommodatie leidt tot spannende interacties en verbindingen. De bibliotheek als instituut zal zich de komende jaren nog continu moeten herpositioneren en moeten aanpassen aan de nieuwe interactieve wereld.

Voor de SP geldt dat de bibliotheek de belangrijkste culturele voorziening van de stad is. Het filiaal in de Hasseler Es blijft behouden en er wordt op de bibliotheek niet bezuinigd.

Podia

Verdere samenwerking tussen beide Hengelose podia (Metropool, Schouwburg) alsmede met de podia in de rest van Twente is gewenst om tot optimalisatie van het programma en het gebruik van de accommodatie te komen. Het zijn immers allemaal organisaties die met publiek geld worden gefinancierd en zijn dus van ons allemaal! Indien directeuren en besturen niet zelf tot afstemming komen dwingen we dit af middels de subsidievoorwaarden. De Schouwburg dient zelf met een deugdelijke visie op zijn toekomst te komen waarin zij ook samenwerking in de Regio en in het bijzondere met het Wilminktheater duidt. Voor de Schouwburg geldt dat zij zich zal moeten ontwikkelen tot een echt theater van de stad met een breed aanbod dat voor iedereen toegankelijk is. Om die reden zijn wij verklaard tegenstander van een gesubsidieerd aanbod dat zich juist richt op higharts.

Oyfo

Wij zijn voor een educatieaanbod waarbij de brede basis op orde is. Oyfo moet zich de komende jaren bewijzen als organisatie waar onder één vlag alle kunsteducatie is geborgd. Het liefst op één plek. Wat de SP betreft is één organisatie echter uiteindelijk van groter belang dan één accommodatie: het verlaten van de Wilhelminaschool door museum het Heim moet wel realistisch zijn (inhoudelijk en financieel). Indien dit niet het geval is, opteert de SP voor het gescheiden huisvesten van de Oyfoonderdelen waarbij de Wilhelminaschool als museum in tact blijft.

150 jaar Stork

In het DNA van de Hengelose inwoners zit een forse dosis industriële erfelijkheid. Er zit metaal in ons bloed. Dat mag, zeker bij de viering van 150 jaar Stork, tot uitdrukking komen in de evenementen, de openbare kunst en in het aanzien van de stad. “Hengelo, de nijvere metaalstad” moet ons sterke en trotse beeldmerk naar binnen en naar buiten zijn.

Kunst

Kunst en cultuur zijn geen voorrecht van een kleine elite, maar een verrijking voor ons allemaal. We stimuleren kunst en cultuur in de openbare ruimte, overal in de stad en dicht bij mensen in de buurt. De binnenstad moet het kloppende culturele hart van onze stad zijn. Dit moet in het actieprogramma voor de binnenstad een prominente plek hebben en het betekent ook dat we extra moeten investeren in het versterken van het culturele aanbod door met name kleinschalige nieuwe initiatieven. In de binnenstad komen alle vormen van kunst het meest samen (amateur en professioneel). Het Hazemeijercomplex hoort als zodanig bij de binnenstad.

Alle vormen van amateurkunst en het weekendje WAK blijven onze steun houden. De professionele kunst heeft de afgelopen jaren onder druk gestaan. Het is wenselijk hierin te investeren.

Streetart is een belangrijker wordende beeldbepalende kunstvorm in de stad, ook in Hengelo, die fors gestimuleerd moet worden door kunstenaars opdrachten te geven in samenwerking met particulieren. We willen een jaarlijkse streetartmanifestatie.

Evenementen

De bundeling van de coördinatie van alle evenementen in één organisatie is een goede stap geweest. Dit houden we in stand. Hengelo Promotie moet vooral gericht zijn op de promotie en ondersteuning van bestaande en nieuwe evenementen die de stad verder “kleur” geven.