h
Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

2. Zorg, Jeugd en Onderwijs

ZORG

De middelen die voor de wet op de Jeugdzorg en de Wmo beschikbaar komen worden in ieder geval voor dit doel geoormerkt. In onze subsidierelaties of aanbestedingen zijn fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden het uitgangspunt. Indien aan de orde wordt overname van personeel door ons afgedwongen.

De herverdeling van de zorgtaken in de Wlz, Wmo en Zvw hebben ervoor gezorgd dat er een wildgroei aan zorginstellingen is. Er zijn ex-bouwvakkers die een zorgbureau beginnen (zorgcowboys op zorgboerderijen). Kwaliteit van de zorg staat ter discussie. In het hele geliberaliseerde zorgveld moet de gemeente duidelijk kiezen met wie ze samenwerkt en met wie niet. Als je instellingen inhuurt, moet je ook hoge aan hen eisen stellen en hen daar aan houden (bv. BIG geregistreerde zorgverleners). Dit betekent dat de SP wil dat er veel scherpere kwaliteitseisen (bv qua deskundigheid van mensen die zorg leveren) moeten worden gesteld aan partijen die zorg leveren.

We willen zeer terughoudend zijn met het toekennen van een PGB. In uitzonderlijke gevallen (met name in jonge gezinnen of bij extreme zorgvragen) kan een PGB een goede oplossing zijn. De zorgvraag moet centraal staan bij toekenning van het PGB. De zogenaamde ‘Bovengebruikelijke zorg’ blijft arbitrair. Controle op PGB’s moet worden verscherpt.

We willen een gemeente die voor zorg en welzijn van de bewoners echt “leading is”. Dat betekent de trend kunnen zetten en doorbraken forceren met het formuleren van onorthodox, menselijk beleid. Bijvoorbeeld door meer in preventie te investeren, dienstverlening te verbeteren, maar ook door fraude te bestrijden.

Het verlenen van zorg is voor ons altijd een open-einde regeling. Dat betekent dat wij geen patiëntenstop of zorgstops willen als het gereserveerde budget niet toereikend is.

Als mensen een vorm van bijzondere bijstand aanvragen of een andere gemeentelijke voorziening, moet de gemeente integraal naar een gezin kijken en zij moet het initiatief nemen om te bezien of er ook andere vormen van ondersteuning nodig zijn. Vooral als er kinderen in het geding zijn. In “ruil” voor voorzieningen die mensen ontvangen mag de gemeente intensieve betrokkenheid en bemoeienis afdwingen. We willen ons ervoor inzetten dat privacyrichtlijnen in het belang van een goede (hulp)voorziening aan met name gezinnen minder zwaar wegen dan nu wettelijk wordt voorgeschreven.

Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), Wet Langdurige Zorg (Wlz) en huishoudelijke hulp

Per 1 januari 2015 zijn er onderdelen van de AWBZ (algemene wet bijzondere ziektekosten) overgeheveld naar de Wmo (wet maatschappelijke ondersteuning). Deze overheveling is gepaard gegaan met een grote korting op het budget dat gemeenten voor deze taak krijgen. Bovendien wordt door de vergrijzing de zorg voor ouderen in ieder geval intensiever. Reden waarom de SP niet voor deze decentralisatie was: gemeenten werden opgezadeld met een opdracht die binnen de financiële kaders niet fatsoenlijk haalbaar is. We moeten blijven strijden voor een adequaat budget uit Den Haag.

Wij zijn tegen marktwerking in de zorg. Wij willen dat de gemeente de zorg zoveel mogelijk in eigen handen houdt. Waar mogelijk gaan we aanbestedingen tegen. In plaats daarvan gaan we met een beperkt aantal loyale en kwalitatief hoogwaardige partners in de stad en regio bestendige subsidierelaties aan. We willen uiteindelijk een marktwerkingvrije gemeente.

Voor ons moet zorg thuis wijkgericht/buurtgericht maatwerk zijn. Huisbezoeken zijn het uitgangspunt voor het vaststellen van de eerste vraag wat iemand nodig heeft. 

De (thuis)zorg blijft kleinschalig werken vanuit de wijk met een vast team. Indien de persoonlijke verzorging niet door gemeenten wordt uitgevoerd dienen er met verzekeraars afspraken te worden gemaakt over afstemming van de zorg. Op deze wijze krijgen mensen die zorg nodig hebben minder verschillende verzorgers over de vloer. Vooral voor ouderen werkt dat beter. In onze visie krijgen zelfstandige (thuis)zorgteams volledige verantwoordelijkheid, vertrouwen én de vrijheid om zorg en hulp te verlenen en te organiseren, van aanmelding en beoordeling tot uitvoering.

We zetten in op een goed en volledig basispakket huishoudelijke hulp (inclusief wassen). Eigen bijdragen blijven we via de collectieve zorgverzekering gemeente voor mensen tot 120% sociaal minimum vergoeden.

Ouderen

De veranderingen in de Wet Langdurige Zorg hebben ook grote gevolgen voor het beroep op de Wmo. De (oude) verzorgingshuizen voorzagen in een grote behoefte van veel ouderen. Het verdwijnen van deze instellingen legt een grote druk op de samenleving als geheel (bv bestrijden eenzaamheid en bieden hulp) en op het budget van de Wmo. Huidige seniorencomplexen worden ook verhuurd aan mensen buiten de doelgroep: we willen zo veel mogelijk zorgen dat dat niet gebeurt, zodat deze complexen zich kunnen ontwikkelen tot een verzorgingsomgeving 2.0 of buurtzorghuizen waar gemeente geclusterd voorzieningen kan inzetten. Vereenzaming van ouderen is een serieus probleem. Huisbezoeken van Wijkracht breiden we uit en we proberen mensen actief naar activiteiten toe te leiden.

Dagbesteding

De SP vindt dat zorg en welzijn zo dicht mogelijk bij huis beschikbaar moeten zijn. Dagbesteding wordt zo veel mogelijk laagdrempelig in de wijken georganiseerd waarbij samenhang kan worden aangebracht tussen zorg en welzijn. Dagbesteding maakt deel uit van een algemene collectieve voorziening. Dit geldt niet voor zeer gespecialiseerde vormen van dagbesteding.

Gehandicaptenbeleid

Mensen met een handicap zijn op alle terreinen volwaardige burgers. Ze hebben recht op een wereld zonder drempels, in de breedste zin van het woord, zoals het VN Verdrag Handicap verwoordt. Dat vereist dat de gemeente altijd en overal rekening houdt met hun specifieke beperkingen. De toegankelijkheid van openbare gebouwen, sport- en culturele voorzieningen en het openbaar vervoer is voor deze groep mensen vanzelfsprekend. Het wonen en werken met niet-gehandicapte mensen is een positieve ontwikkeling en dit moet bevorderd worden.

Eerstelijnszorg: huisarts en maatschappelijk werk

We willen geen wachtlijsten voor huisartsen en het algemeen maatschappelijk werk (de z.g. eerstelijns hulpverlening). Er dreigt voortdurend een tekort te ontstaan aan huisartsen. Het oplossen van dit tekort en een goede spreiding van huisartsen is in de eerste plaats een taak van het Rijk. Strijd tussen gemeenten om met extra lokkertjes huisartsen binnen eigen gemeentegrenzen te krijgen, wijst de SP af.

Het is wenselijk om in iedere wijk een eigen gezondheidscentrum, waarin bijvoorbeeld een huisarts, tandarts en een fysiotherapeut gehuisvest zijn. Zij verhogen sterk de leefbaarheid van die wijk. Ook poliklinieken/prikposten worden in de gezondheidscentra van de wijk gevestigd.

Een volwaardig ziekenhuis in Hengelo

Bij een volwaardig ziekenhuis hoort een afdeling spoedeisende hulp. Wij willen dat er in de Regio afspraken worden gemaakt tussen de ziekenhuizen waarvan de inzet moet zijn, dat er in ieder geval drie ziekenhuizen met basiszorg zijn. De gemeente initieert het gesprek met verzekeraars en ziekenhuisdirecties om dit te bespreken. 

Gezondheid

Uit onderzoek blijkt: hoe beter je opleiding en hoe hoger je inkomen, hoe beter je gezondheid is. De SP vindt het belangrijk dat een goede gezondheid voor iedereen bereikbaar is. Dit kan deels doordat de gemeente zorgt dat de gezondheidszorg voor iedereen toegankelijk is en blijft. De SP kan zich helemaal vinden in het verminderen van het aantal jonge rokers, in de bestrijding van alcoholgebruik en van overgewicht en in extra aandacht voor eenzaamheid en depressie. Alle initiatieven die hierop inzetten hebben onze steun.

Mantelzorg

Heel veel zorg wordt verleend door mantelzorgers. Mantelzorgers verdienen zo nu en dan rust om hun zorgtaak vol te kunnen houden. Dit betekent dat we weekendhuizen/logeerhuizen blijven ondersteunen en ook de taak van mantelzorgondersteuners volledig in stand houden. Het beroep op mantelzorgers mag niet ten koste gaan van benodigde professionele inzet.

JEUGD

Jeugdzorg

Gemeenten zijn per 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de Jeugdzorg. De SP is hier altijd voorstander van geweest. Echter het tempo waarmee en de voorwaarden waaronder (gigantische kortingen op het budget) zijn onaanvaardbaar. Het geld dat door het Rijk beschikbaar wordt gesteld voor Jeugdzorg zal in ieder geval binnen de gemeentelijke begroting geoormerkt moeten blijven, zodat het ook aan Jeugdzorg wordt besteed. Bij tekorten dient het Rijk daar op te worden aangesproken en dienen zij bij te passen. Voor ons moet ook de jeugdzorg zo veel mogelijk laagdrempelig wijkgericht/buurtgericht maatwerk zijn. Dit geldt niet voor sterk gespecialiseerder vormen van jeugdzorg, zoals jeugdpsychiatrie. Huisbezoeken zijn het uitgangspunt voor het vaststellen van de vraag wat iemand nodig heeft.

Wij zijn tegen marktwerking in de zorg. Wij willen dat de gemeente de zorg zoveel mogelijk in eigen handen houdt. Waar mogelijk gaan we aanbestedingen tegen. In plaats daarvan gaan we met een aantal loyale en partners in de stad en Regio bestendige subsidierelaties aan.

Jeugdgezondheidszorg

Wij zetten in op preventie. In het basispakket voor de jeugdgezondheidszorg moeten onder andere vier periodieke onderzoeken of huisbezoeken zitten nadat een kind vijf jaar oud is. Obesitas moet actief bestreden worden via voorlichting en mogelijkheden voor sport en beweging dicht bij huis. Kantines van scholen en verenigingen moeten meer gezonde snacks en zuivel gaan verkopen.

Jongerencentra Innocent en Cerberus

De SP vindt het van belang dat beide jongerenorganisaties een thuishonk hebben voor hun samenkomst.

ONDERWIJS

Basisonderwijs

De SP is voorstander van één algemene vorm van basisonderwijs met dezelfde rechten voor iedere school en voor iedere scholier. Om die reden zijn wij geen voorstander van het onderscheid tussen bijzonder en openbaar onderwijs. Een leefbare wijk heeft minimaal één basisschool. Concurrentie van scholen om meer leerlingen te trekken vinden wij een slechte zaak. Om te zorgen dat er een school behouden blijft voor een buurt, bevordert de SP het samen laten gaan van openbaar en bijzonder onderwijs. Dit moet echter niet leiden tot schaalvergroting.

Conciërge, klasse-assistent en administratieve medewerker behoren tot het basispakket. Deze medewerkers hebben een vaste baan eventueel via het gemeentelijke werkgeversinstituut. De SP heeft er voor 1 miljoen euro voor gezorgd dat 40 ondersteunende functies in wijkcentra, onderwijs en bij sportverenigingen behouden zijn. In het basisonderwijs is naast rekenen en taal muziek, techniek, crea en gym van groot belang. Door afspraken met stedelijke voorzieningen als Oyfo en de bibliotheek zorgen we ervoor dat er educatieve activiteiten worden georganiseerd in de buurten en de wijken, maar ook op de basisscholen. Vanuit kwaliteits- en continuïteits borging gezien horen professionals/vakdocenten de organisatie te verzorgen. Voor (muziek)verenigingen en individuele kunstenaars moet in de ondersteuning van het programma ruimte zijn.

Voortgezet onderwijs, schaalgrootte en nieuw VMBO

De SP is voorstander van kleine schoolgebouwen verdeeld over verschillende plekken in de stad, zodat iedereen nog iedereen kent en niemand “verdrinkt”. Of deze schoolgebouwen onderdeel zijn van een grotere schoolorganisatie vindt de SP minder belangrijk. Grotere schoolorganisaties en samenwerkingsverbanden kunnen wel efficiënter de overhead invullen. Het gezamenlijke VMBO moet toegankelijk zijn voor leerlingen van elke levensbeschouwelijke achtergrond.

Segregatie in onderwijs tegengaan

Scholen met veel allochtonen doen het evengoed als “witte” scholen. Zij hebben het voordeel dat leerlingen daar, net als op straat, ook in aanraking komen met andere culturen en gewoonten. Toch vindt de SP dat een school ook binnen de schoolmuren zo veel mogelijk moet overeenkomen met de werkelijkheid van de maatschappij. Daarom moeten scholen én ouders samenwerken om witte en zwarte scholen tegen te gaan. De gemeente neemt daartoe het initiatief. 

U bent hier