SP krijgt toezegging voor start asbestinventarisatie huurwoningen

29 maart 2013

SP krijgt toezegging voor start asbestinventarisatie huurwoningen

Tijdens de raadsvergadering deze week heeft de SP van de wethouder volkshuisvesting de toezegging gekregen dat er nu eindelijk een begin zal worden gemaakt met asbestinventarisatie van huurwoningen van de woningcorporatie Welbions. Momenteel voert hij hierover gesprekken met Welbions.

Waarschuwingsbord bij sloopterrein met asbest

Aanleiding voor die toezegging was opnieuw scherpe kritiek van de SP fractie op een zoveelste incident waarbij asbest vrij kwam bij sloop van woningen. Ditmaal ging het om de sloop van funderingen van woningen aan de Händelstraat in Klein Driene. Vorige week werd asbest geconstateerd door slopers, waarop de arbeidsinspectie onmiddellijk een stop van de werkzaamheden gelastte. Daarop werden omwonenden terecht ongerust over mogelijk opwaaien van asbestdeeltjes, vanwege de straffe oostenwind die stof van het sloopterrein richting hun huizen blies.

Volgens de SP is dit het zoveelste incident in de afgelopen tijd, waarbij er plotseling door bouwvakkers of slopers asbest wordt geconstateerd.
SP raadslid Vincent Mulder: "Keer op keer blijkt dat er voordat er werkzaamheden beginnen men niet op de hoogte is van aanwezig asbest. We hebben al vele malen aangedrongen bij de wethouder en bij Welbions om een algehele grondige inventarisatie te maken van aanwezig asbest in alle woningen uit hun bestand. In hun archieven bevinden zich bouw en bestek tekeningen, met lijsten van de materialen die destijds bij de bouw en renovatie van woningen zijn gebruikt. Die zouden de basis moeten vormen voor het bekend worden van waar er zich asbest in de woningen bevindt. Dan pas kan voorkomen worden dat aannemers opdrachten krijgen, waarbij ze onverwacht in aanraking komen met asbest. Ook voor bewoners van huurwoningen is het van belang te weten waar er eventueel asbest zit, zodat ook zij met het boren in muren of plafonds niet plotseling asbest in gaan ademen."

Het gebruik van asbest is sinds 1993 verboden. Voor die tijd was het verwerken van asbest als bouwmateriaal in en rondom woningen gebruikelijk.

SP: nieuwe asbestblootstelling Welbions 'grof schandaal'
Hengelose SP statenleden bedankt!