SP: ‘Hengelo Gasloos’ kan alleen als bewoners en Gemeenteraad per wijk betrokken worden.

18 mei 2024

Foto: SP Hengelo

Woensdag 22 mei besluit de gemeenteraad in Hengelo over de kaders die gaan gelden voor het vinden van alternatieven voor gas in 63 Hengelose wijken. Na 2050 moet volgens het Rijk iedereen van het gas af zijn.

De SP fractie heeft in de afgelopen weken een huis aan huis onderzoek in de Nijverheid uitgevoerd waarbij meer dan 300 bewoners hun mening en hun ideeën hebben gegeven over een gasloze energievoorziening. Sinds 2018 is de Nijverheid een zogenaamde landelijke proefwijk om te laten zien hoe de energietransitie vorm kan krijgen. De belangrijkste conclusie uit het SP onderzoek is dat voor zowel huurders als woningeigenaren het na zes jaar nog volstrekt onduidelijk is wat er nu gaat gebeuren. Wat in ieder geval duidelijk wordt is dat bewoners betrokken willen zijn bij de keuze die voor de wijk in een zogenaamd wijkuitvoeringsplan gemaakt wordt.

De SP fractie zal dit dan ook in deze raadsvergadering bepleiten via een wijzigingsvoorstel. Ze wil niet dat het college de wijkuitvoeringsplannen vaststelt, maar dat bewoners daar in meerderheid mee akkoord moeten gaan en dat de gemeenteraad zelf de uiteindelijke besluiten neemt.

SP fractievoorzitter Hugo Koetsveld:

“Uit ons onderzoek blijkt dat in de Nijverheid al zes jaar heen en weer is gepraat over de gasloze oplossingen, maar dat niemand nog een idee heeft waar de gemeente nu voor gaat kiezen. Duidelijk is wel dat warmtenet boven de markt hangt, omdat de gemeente daarop stuurt. Maar de onzekerheid bij bewoners over betaalbaarheid en haalbaarheid van voldoende warmte betekent dat we als gemeenteraad de bewoners meer moeten betrekken bij de oplossingen die gekozen worden. Dat wordt onze inzet bij het opstellen van de kaders voor de overgang naar alternatieven voor gas.”