SP wil leegstandsbelasting voor Hengelo

6 oktober 2023

SP wil leegstandsbelasting voor Hengelo

Foto: SP Hengelo

De SP fractie heeft bij het Hengelose gemeentebestuur aangedrongen op het invoeren van een zogenaamde leegstandsbelasting. Eigenaren van bedrijfspanden en woningen die niet gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn kunnen op deze manier worden aangezet tot het vinden van gebruikers/bewoners. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat ze niet de hoge huurprijs kunnen ontvangen die ze zichzelf als doel hadden gesteld. Daarmee wordt meer woon- en bedrijfsruimte gebruikt waar het voor bedoeld is.

De Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) deed onlangs een oproep aan de minister van Volkshuisvesting de Jonge om dit voor gemeenten makkelijker mogelijk te maken. Onlangs is in de Tweede Kamer een SP motie om een leegstandsbelasting in te voeren behandeld. De VNG roept de minister op deze motie te volgen.

De SP fractie wil van het Hengelose college ook weten hoeveel vierkante meter bedrijfs- en woonruimte er momenteel leeg staat.