SP: ‘Twente vraagt Brussel waterprobleem op te lossen dat ze zelf mede creëert’

6 oktober 2023

SP: ‘Twente vraagt Brussel waterprobleem op te lossen dat ze zelf mede creëert’

Foto: SP Hengelo

De SP fractie wil van het Hengelose college van B en W weten waarom Twentse gemeenten bij monde van de Enschedese burgemeester Bleker in Brussel steun vraagt om het drinkwatertekort in Twente op te lossen.

De onlangs afgegeven bouwvergunning aan het bedrijf NX Filtration laat juist zien dat de Twentse gemeenten bedrijven toestaan om enorme hoeveelheden grondwater te onttrekken voor industriële doeleinden. Dit bedrijf wil jaarlijks 700 miljoen liter grondwater oppompen. De SP wil weten welke bedrijven in Hengelo grondwater onttrekken. Dit concurreert namelijk indirect met de grondwaterbronnen van het publieke drinkwaterbedrijf Vitens, die in grote nood zit om aan de verplichte levering aan huishoudens te kunnen voldoen. Ook wil de SP weten in welke verhouding het drinkwaterverbruik van Hengelose huishoudens staat ten opzichte van die van bedrijven, die drinkwater gebruiken als proceswater.

SP raadslid Vincent Mulder:

“Als de nood steeds hoger wordt en inwoners van Twente niet meer zeker kunnen zijn dat er gewoon drinkwater uit de kraan komt is de vraag of we dan in Brussel ons heil moeten zoeken. We vragen ons sterk af of de gemeente wel een beeld heeft van welke bedrijven al dan niet met vergunningen gratis grondwater oppompen voor hun bedrijfsbelangen. Ondertussen schreeuwt Vitens moord en brand omdat ze binnenkort niet meer aan hun verplichte levering aan huishoudens kunnen voldoen. Ze pleiten inmiddels voor een peperdure pijpleiding om water vanuit de IJssel naar Twente te transporteren, waarbij ze ook nog eens bedrijf als NX Filtration nodig hebben om dit water te zuiveren.”

De SP is fel gekant tegen de mogelijkheid van NX Filtration om een enorme hoeveelheid Twents grondwater te gebruiken voor hun commerciële doeleinden als beursgenoteerd bedrijf.