Veroorzaker trillende woonflat wordt aangepakt

14 maart 2022

Veroorzaker trillende woonflat wordt aangepakt

Foto: SP

De SP heeft er lang op aangedrongen, en nu is na onderzoek van de gemeente en Omgevingsdienst Twente zwart op wit vast komen te staan dat het schrootverwerkingsbedrijf den Oudsten de veroorzaker is van de zware trillingen in de flat aan de Wethouder Kampstraat. Bewoners hebben al meer dan een jaar last van onrustbarende trillingen in hun woningen wat leidde tot stress en angst. Dit laatste mede ingegeven door forse scheuren in binnen en buitenmuren van hun flat. Welbions stelde renovatieplannen meerdere malen uit vanwege de onzekerheid over deze verdachte onstabiliteit van de flat. De gemeente legt het bedrijf nu op haar activiteiten te staken die de trillingen veroorzaken.

Raadslid Vincent Mulder: ‘In eerste instantie kon ik deze klachten van de bewoners moeilijk geloven, totdat ik zelf ook daadwerkelijk de glazen in de kast hoorde trillen. We hebben daarop de bewoners volop gesteund in hun strijd om dit te stoppen. Welbions en gemeente hadden veel tijd nodig om uit te zoeken wat de oorzaak was. Maar voor ons en de bewoners was vanaf het begin duidelijk dat het vanuit het bedrijventerrein kwam. We zijn opgelucht dat het nu duidelijk is en zullen er op toezien dat het trillen niet meer voorkomt. En voor Welbions is het nu hoog tijd de flat grondig en goed te renoveren. Want daar is de afgelopen dertig jaar niks aan gedaan!’

Zie ook ons eerdere bericht over overlast in Hengelo Zuid.