SP: ‘hou de verhuur van onze woningen ver weg bij de vastgoedcowboys’

26 oktober 2018

SP: ‘hou de verhuur van onze woningen ver weg bij de vastgoedcowboys’

Foto: SP Hengelo

De SP wil een stop op de verkoop van sociale huurwoningen en starterswoningen aan particuliere beleggers. In het afgelopen jaar is duidelijk geworden dat beleggers en winstinvesteerders zich flink roeren op de Twentse huizenmarkt. Daardoor ontstaat een forse woningnood onder zowel huurders met een kleine beurs als ook de mensen met een klein middeninkomen. De Hengelose collegepartij wil dat de gemeente Hengelo ingrijpt.

Zo verkocht Carint Reggeland 79 door Twinta beheerde sociale huurwoningen in de Bloemenbuurt in Hengelo en zijn 135 flatwoningen in de Jan Voerman- en de Jan Wiegersflat door Welbions verkocht en in handen gekomen van een postbusfirma Hengelo Excelsior Onroerend Goed B.V. (HEOG1 ). De SP wil van het Hengelose college maatregelen die moeten voorkomen dat nog meer sociale huurwoningen ten prooi vallen aan vastgoedcowboys en heeft daar via vragen in de gemeenteraad aandacht voor gevraagd. Ook wil ze dat het college meer bescherming biedt aan de nieuwe huurders van deze beleggers.

SP raadslid Vincent Mulder: “De verkochte flats in de Hengelose Es waren drie jaar geleden nog sociale huurwoningen. Die zijn nu verkocht aan een postbusfirma, HEOG, die ze nu voor meer flink meer geld verhuurd aan huurders die net geen kans maken op een sociale huurwoning. De SP ging dit voorjaar bij ze langs en ontdekte grote misstanden bij de oplevering. De bewoners van deze opgelapte appartementen hebben zich inmiddels verenigd in een flatbewonerscommissie. De meeste van hen hebben grote kosten moeten maken die ze nu willen verhalen op de eigenaar. Maar die geeft niet thuis. De huurbescherming voor huurders van een zogenaamde geliberaliseerde huurwoning is veel slechter dan voor de sociale huurwoningen. Vandaar dat we vinden dat de gemeente in moet grijpen.”

De SP wil dat de gemeente met Welbions, Twinta en de Stichting Jongeren Huisvesting Twente bindende afspraken maakt dat sociale huurwoningen niet meer verkocht worden aan beleggers of vastgoedinvesteerders. Ook wil ze dat de gemeente een woonplicht instelt voor kopers van huurwoningen. Koop je een woning, dan kan dat alleen wanneer de koper er ook zelf in gaat wonen. Mulder: “Alleen dan hou je de huisjesmelkers en de grote vastgoedjongens buiten de deur.”

1HEOG Hengelo Excelsior Onroerend Goed B.V blijkt een postbusfirma in Arnhem, adres Meander 251, waar zo’n 80 firma’s een postbus houden, waaronder ook de volgende stichtingen.

Bij de Kamer van Koophandel blijkt HEOG (KvK: 66885507) een stichting als enige bestuurder te hebben, te weten de Stichting Cafal, welke alleen zelfstandig bevoegd is.

Deze stichting Cafal (KvK: 56490275) heeft één bestuurder, de Stichting B.A.S. welke alleen zelfstandig bevoegd is.

Stichting B.A.S. (KvK: 56490488) heeft als enige bestuurder de heer Al-Laham, Mohamad Jalal, geb. 21-12-1954 in Beiroet, Libanon. Hij is alleen zelfstandig bevoegd.