Mariska ten Heuw lijsttrekker. SP Hengelo presenteert actieve, betrokken en ervaren lijst met kandidaten

10 november 2017

De SP Hengelo legt de leden op donderdag 30 november een kandidatenlijst voor die betrokkenheid bij Hengelo, activisme en ervaring uitstraalt. In de afgelopen maanden heeft een kandidatencommissie met tientallen leden gesproken die voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart beschikbaar zijn en heeft de voordracht samengesteld. “We zijn er in geslaagd een fantastisch team met 30 mensen op te stellen die zich de komende jaren volop willen inzetten voor de mensen in Hengelo”, zegt William van den Heuvel namens het afdelingsbestuur en de kandidatencommissie.

Mariska ten Heuw  lijsttrekker en kandidaat wethouder

De kandidatencommissie stelt huidig SP wethouder Mariska ten Heuw voor als lijsttrekker en kandidaat-wethouder: ”Mariska ten Heuw is in het Hengelose gemeentebestuur, in de gemeenteraad, bij tal van bedrijven en organisaties in de stad het gezicht van de SP en is er uitstekend in geslaagd om in hele moeilijke financiële tijden het sociaal beleid voor Hengelo overeind te houden en de financiën op orde te brengen. Ook heeft ze als wethouder economische zaken gezorgd voor een goed ondernemersklimaat in Hengelo, waardoor kleine en grote bedrijven zich hier graag vestigen. Daar zijn we ontzettend trots op. We zijn blij voor de SP en voor Hengelo, dat Mariska  te kennen heeft gegeven voor de nieuwe periode beschikbaar te zijn en zich opnieuw wil inzetten voor een stabiel, actief en sociaal stadsbestuur. Onze inzet bij de verkiezingen is om een belangrijke bijdrage in het stadsbestuur te kunnen blijven leveren”.  Ten Heuw zelf zegt: “De SP heeft voor de komende jaren een prachtig programma in petto met inhoudelijke belangrijke speerpunten voor Hengelo. Ik zou het fantastisch vinden als ik de komende vier jaar daar in het college uitvoering aan kan geven. Ik wil me daar opnieuw voor 100% inzetten en zal dat ook met veel enthousiasme doen ”.

Floor van Grouw kandidaat-fractievoorzitter

De kandidatencommissie draagt Floor van Grouw voor als nummer 2 op de lijst. “Floor heeft aangegeven  om de SP ook de komende vier jaar met volle ambitie en inzet te vertegenwoordigen in de raad als volksvertegenwoordiger.   Hij  heeft de afgelopen jaren laten zien dat hij uitstekend in staat is de standpunten en het programma van de SP uit te dragen. Daarbij is hij er ook op een prima manier in geslaagd de grootste fractie in de raad te leiden en daarbij een betrouwbare coalitiepartner te zijn,  waarin gezamenlijk gewerkt is aan een coalitieakkoord, met een zeer duidelijke SP inbreng. We zijn erg tevreden dat hij opnieuw beschikbaar is als leider van onze raadsfractie.”, aldus de  voorzitter van de kandidatencommissie, William van den Heuvel. Van Grouw zelf heeft laten weten vereerd te zijn met zijn plek op de lijst: “Ik ben blij met mijn voordracht en zal er alles aan doen om een mooie uitslag voor de SP neer te zetten op 21 maart en dat daarna waar te maken”.

De kandidatenlijst: 30 actieve en betrokken Hengeloers

De overige 28 kandidaten op de lijst van de SP zijn een goede mix van ervaren kandidaten en nieuwkomers. De eerste nieuwkomer staat op plek 4 en is Marie Jose Huis in ’t Veld. Ze is jarenlang werkzaam in de zorg en daardoor vanzelf ook sterk betrokken bij de acties rond het behoud van een goed ziekenhuis in Hengelo.  De andere nieuwkomer is Suzanne Somsen op plek 7. Suzanne is jong, gedreven en op vele terreinen inzetbaar. De huidige raadsleden Hugo Koetsveld (3), Vincent Mulder (5), Gerard Vennegoor (6), Ria Rouwet (8), Andries Bruinsma (9) en Hans van Doren (10) completeren de top 10. Alle kandidaten zijn op de hoogte van hun voordracht en heel tevreden met  de door de kandidatencommissie aangegeven positie.

Op de ereplaatsen van de kandidatenlijst staan mensen die SP-er zijn, en daarnaast ook bijzonder maatschappelijk actief voor Hengelo, zoals Marijke Agterbosch op 30 (stadsdichter), Wil Kuipers op 29 (cultuur, Heartpool, oud voorzitter Armonia), Ymko Piek (street-art schilderkunst) en Tineke Kusters ( voorzitter Bewoners Hengelo Midden; Hengelose Es).  “Hiermee laten we als partij zien dat we juist vooral ook buiten de gemeenteraad onze bijdrage leveren aan een aangename stad”.

Tijdens de ledenvergadering zal ook het SP Verkiezingsprogramma 2018-2022 in concept aan de leden worden voorgelegd. Daar wordt momenteel de laatste hand aan gelegd.

Bijlage: Kandidatenlijst