“SP college zet roeiend tegen de stroom in goed sociaal beleid neer”

10 juli 2016

“SP college zet roeiend tegen de stroom in goed sociaal beleid neer”

Foto: SP Hengelo

In zijn algemene beschouwingen wees fractievoorzitter Floor van Grouw er op dat dit de eerste meerjarenbegroting is sinds de bankencrisis waarbij er vooralsnog geen grote bezuinigingsopgaven liggen: Van Grouw: "Het lijkt erop dat er de komende jaren geen noodzaak is om fors te bezuinigen. We kunnen de dingen doen zoals we gepland hebben. Zoals de vernieuwing van het Twentebad, de muziekschool gaat samen met HEIM/Crea en wil graag nieuwe huisvesting, de renovatie en uitbreiding van het stadhuis is begonnen, de overdracht van Warmtenet aan markpartijen en de aanleg van de hoofdleiding; veranderingen in de Sociale Werkvoorziening door “Beschut werk”en de oprichting van een nieuw groenbedrijf. De SP wil dat de gemeente in de komende tijd gaat kijken naar een betere aanpak van het doelgroepenvervoer, zowel voor dagbesteding alsook voor leerlingen van het speciaal onderwijs."

Van Grouw bracht wel in herinnering dat de jarenlange bezuinigingen er in de samenleving flink hebben ingehakt. Hij verweet de Kabinetten Rutte, met grote druk uit Brussel een kloof te hebben laten ontstaan in de samenleving. Mensen die zich bovenmatig hebben verrijkt en mensen die in armoe moeten leven:

Van Grouw:

“Er is een enorme kaalslag is gepleegd op onze samenleving. Er is een tweedeling ontstaan die er niet alleen voor heeft gezorgd dat er een groeiende bovenklasse is ontstaan die goed voor zichzelf heeft gezorgd, maar ook een groeiende onderklasse – ik bedoel gewone mensen, die u en ik om ons heen zien die het enorm moeilijk heeft gekregen.

Niet voor niks spreken we hier vaak over de groeiende problematiek van schulden en de inspanningen van de schuldhulpverlening. We moeten alle zeilen bijzetten waar het gaat om armoedebestrijding. In de zorg is het mes gezet in voorzieningen onder het adagium: er MOET worden bezuinigd. Huurders en wachtenden op een betaalbare huurwoning staat het water aan de lippen. Huurverhogingen van 12.000 Hengelose huurders vloeien via Welbions direct door naar de staatskas.”

SP en PvdA in Hengelo: Geld voor de zorg blijft voor de zorg

Net als in veel andere gemeenten in het land blijkt dat in 2015 een deel van het geld dat was bestemd voor de zorg niet is uitgegeven. De SP en PvdA in Hengelo willen dat dit “geld voor de zorg ook voor de zorg blijft”. Het collegevoorstel leidt er toe dat slechts een beperkt deel van het overgebleven geld voor zorg en ondersteuning in een reserve ‘sociaal domein’ wordt gestopt. SP en PvdA willen dat het volledige overschot van zorggeld, ongeveer 3,5 miljoen euro voor de zorg bestemd blijft.

De fractievoorzitters van Grouw (SP) en Hollander (PvdA):

“Op deze wijze creëren we een buffer die ons zal helpen om de nog komende korting op de WMO op te vangen zonder extra bezuinigingen maar ook om veranderingen in de zorg op een verantwoorde wijze vorm te geven. Hierdoor kan het geld geen andere besteding krijgen”.

Om dit te realiseren hebben PvdA en SP een amendement ingediend bij de behandeling van de jaarrekening 2015 dat door de raad is aangenomen.