Nieuwe taken gemeente in zorg, jeugdzorg en participatie zo sociaal mogelijk ingevuld

31 oktober 2014

De Hengelose gemeenteraad is op 28 oktober unaniem akkoord gegaan met het nieuwe gemeentelijke beleid op het gebied van Wmo (thuiszorg), Jeugdzorg en de Participatiewet. Met dit beleid wordt invulling gegeven aan de uitvoering van veel meer taken die door de gemeente worden overgenomen van Rijk en Provincie. Deze zogenaamde decentralisatie heeft als voordeel dat veel van deze taken nu door de gemeente, die dichter bij de mensen staat, kan worden uitgevoerd. Maar het grote nadeel van deze door dit Kabinet geregelde transities is dat ze gepaard gaan met megabezuinigingen.

Namens de SP gaf fractievoorzitter Floor van Grouw dan ook onomwonden uiting van de grote kritiek die de SP landelijk en lokaal heeft over deze hele operatie: “De manier waarop het kabinet van PvdA en VVD dit hebben gedaan is niet goed. De SP heeft veel kritiek op de snelheid waarmee het moet worden gerealiseerd en op het feit dat deze grote verandering gepaard moet gaan met forse bezuinigingen. De crisis, veroorzaakt door neoliberaal beleid - de markt en de banken vrij spel geven - wordt hierdoor ook zo  opgelost: megabezuinigingen die de zwaksten in de samenleving het hardst raken en de miljonairs blijven buiten schot. De gemeenten moeten de rotzooi opruimen.”

Verantwoordelijkheid van de verslechteringen door bezuinigingen blijft in den Haag liggen

Hiermee benadrukte van Grouw dat de primaire verantwoordelijkheid van de verslechteringen in den Haag, de kabinetspartijen PvdA en VVD en hun gedoogpartners D66, SGP en CU blijven liggen. Dit werd met name door de Hengelose PvdA fractie niet gewaardeerd. Zij wilden het vooral hebben over de prestaties van dit college bij het uitzetten van het Hengelose beleid. Op dat laatste wilde van Grouw de PvdA wel gelijk geven. “Hengelo geeft op een zo sociaal mogelijke wijze invulling aan de nieuwe taken die ze krijgt. Er ligt een goed stuk werk en zijn we als Hengelo in staat het werk zo goed mogelijk uit te voeren of beter gezegd we kunnen als Hengelo proberen op goede wijze de schade zo veel mogelijk te beperken.“

De PvdA fractie beleefde trouwens een moeilijk debat. Waar raadslid Marie José Luttikholt het met stelligheid beweerde dat iedereen goede zorg zou krijgen en niemand in de kou zou komen te staan was haar partijgenote Belinda van Oosten realistischer door te beamen dat de maatregelen soms veel pijn zullen gaan doen: ”Ja, er zullen mensen zijn die ontevreden zijn met wat voor hulp ze krijgen.”

Vanaf 1 januari van het komende jaar zal er voor veel Hengeloërs veel gaan veranderen. Het recht op zorg gaat verdwijnen. Mensen zullen minder zorg krijgen, er zullen veranderingen komen in de dagbesteding voor mensen. Vooral dat laatste vindt de SP in de plannen nog veel te weinig belicht, iets wat wethouder Bron beaamde. De gemeente is nog druk aan het onderzoeken hoeveel mensen in Hengelo momenteel gebruik maken van vormen van dagbesteding.

Tot slot wees de SP fractievoorzitter er op dat er wat de SP fractie betreft voldoende vertrouwen is in de kennis en kunde van de professionals. En daarmee bedoelde hij niet alleen de mensen die in de zorg werken, maar ook de ambtenaren die namens de gemeente het beleid zullen gaan uitvoeren.

Hier in de bijlage de volledige Eerste Termijn van de SP fractievoorzitter in dit debat.