SP wil Torenlaan voor doorgaand autoverkeer afsluiten

10 september 2014

SP wil Torenlaan voor doorgaand autoverkeer afsluiten

Onlangs werd de gemeenschap opgeschrikt door twee verkeersongevallen waarbij in twee fietsers omkwamen.

In een geval betrof het een fietser die op de Torenlaan door een automobilist werd aangereden en die in een sloot terecht kwam en overleed. Helaas, het noodlottig bewijs van de zeer gevaarlijke situatie voor fietsers op deze doorgaande weg.

Een jaar geleden al had de SP gepleit voor verkeersmaatregelen, waarbij de Torenlaan weer veilig zou moeten worden voor fietsers en voetgangers. In oktober vorig jaar werd een motie van de SP en GL aangenomen om dit te bereiken. Daarop zegde het collegebij monde van wethouder Bron een onderzoek toe naar mogelijkheden om de Torenlaan veiliger te maken. Dat onderzoek kwam er in januari van dit jaar waarop de SP fractie aandrong om dit snel te bespreken. Het onderzoek gaf aan dat er drie mogelijkheden zouden zijn:

1.  met autoremmende maatregelen als drempels en een bochtiger profiel van de weg
  2. vrij liggende fietspaden langs de Torenlaan
  3. het afsluiten van de Torenlaan voor doorgaand autoverkeer door middel van paaltjes.

Na opnieuw aandringen van de SP fractie werd in een vergadering in augustus deze drie opties besproken. Gerard Vennegoor bepleitte in die vergadering  de afsluiting van de Torenlaan voor doorgaand verkeer.

Hij schetste dat deze weg voorheen een belangrijke doorgaande weg was voor plaatselijk verkeer van Hengelo Oost naar Borne. Maar, zo vindt de SP, dat de Beneluxlaan die als rondweg de Slangenbeek en de Roershoek omgeeft nu dé weg moeten zijn voor autoverkeer om die route te rijden. Deze weg is voor miljoenen aangelegd juist met het doel om autoverkeer om de wijk heen te leiden. Door de afsluiting van de Torenlaan met paaltjes kunnen aanwonenden hun huizen vanuit één richting bereiken en blijven de sportparken ook bereikbaar. Daarmee zal deze weg een veilige route worden voor fietsers en voetgangers, en vervult daarmee dezelfde functie als het Bartelinkslaantje.

Binnenkort komt het college met haar plan. De SP hoopt dat hierbij deze suggestie van de SP wordt meegenomen. Deze optie blijkt bovendien ook de goedkoopste optie.

Zie hier de bijdrage van Gerard Vennegoor namens de SP fractie: