Ondanks bezuinigingen: FBK Games en stadion behouden voor atletiek en Hengelo

7 november 2013

Ondanks bezuinigingen: FBK Games en stadion behouden voor atletiek en Hengelo

In een tweede drukbezochte raadsvergadering binnen een maand is er een unaniem besluit genomen om door te gaan met het FBK stadion als atletiekstadion, waarmee ook de FBK games in Hengelo behouden kunnen blijven. Het vormde het einde van een lange onderhandelingen tussen gemeente en de organisatie van de Fanny Blankers Koen Games over ruim 3 ton bezuinigingen die op het FBK stadion gehaald moesten worden.

Fractievoorzitter Floor van Grouw hier met Emile Roemer

Fractievoorzitter Floor van Grouw let weten zeer tevreden te zijn over dit resultaat: "Er bleek bij de organisatie van de FBK Games plots meer mogelijkheden te liggen om de bezuinigingen te halen. Het laatste zetje kwam er op de laatste dag toen bleek dat een eerder vereiste 50.000 euro jaarlijkse gemeentesubsidie voor de Games niet meer nodig zou zijn." Vanwege de door het Rijk afgedwongen bezuinigingen heeft de gemeente Hengelo de afgelopen jaren 55 miljoen euro moeten bezuinigen. Daarbij heeft ze het sociale beleid overeind weten te houden, maar zijn op veel andere terreinen alsook de sport bezuinigingen gevraagd.

Van Grouw oogstte veel lof voor zijn zeer heldere en consequente lijn in dit onderwerp: Voor de SP was van meet af aan duidelijk dat de bezuinigingen op de sportbegroting niet ten koste mogen gaan van de amateursport. Dat betekende dat voor de SP de FBK Games niet heilig zijn, immers, het betreft een topatletiek-evenement van slechts een dag in het jaar tegen hoge kosten. Vandaar dat de optie om het stadion eventueel aan FC Twente te verkopen, die er vrouwenvoetbalwedstrijden en talententoernooien wilde organiseren voor de SP steeds een eveneens reeele mogelijkheid is geweest. De SP is tevreden met de eensgezinde uitkomst, waarbij het college haar aanvankelijke voorstel om het stadion aan FC Twente te verkopen introk.

Unanieme steun voor oproep SP om FC Twente als belangrijke partner in Hengelo te houden
Aan het eind van de vergadering werd een motie van de SP unaniem ondersteund waarin werd gepleit voor het voortzetten van de voortreffelijke samenwerking met FC Twente in Hengelo. Van Grouw: "FC Twente verdient volle waardering voor de bijdrage die ze levert op sociaal terrein met programma’s op het gebied van werk, taal, gezondheid en jeugdsport in de Berflo Es, Veldwijk maar ook in de andere wijken. Ook verdient ze waardering voor de correcte manier waarop ze afstand heeft gehouden van de discussie rondom de bezuinigingen op het FBK stadion."

In de motie wordt het college opgeroepen om snel met het bestuur van FC Twente om tafel te gaan om te praten over de verdere gebiedsontwikkeling rond sportpark Veldwijk en hun rol daarin.

De tekst van de motie over de waardering voor FC-Twente
SP: FBK-games niet ten koste van amateursport