SP: FBK games niet ten koste van amateursport

9 oktober 2013

SP: FBK games niet ten koste van amateursport

De SP fractie heeft ingestemd met een aantal weken uitstel voor het besluit over de toekomst van het FBK stadion. Daarmee was er een meerderheid in de raad om deze tijd te benutten om het voorstel van de FBK organisatie dat 'vijf-voor-twaalf' werd ingediend te kunnen beoordelen. De wethouder heeft aangegeven om binnen enkele weken met de uitwerking te komen over wat hard is en wat niet in de nu geboden voorstellen van de organisatie van de FBK games.

FBK in Hengelo

Vorig jaar heeft de gemeenteraad besloten om in het kader van de forse bezuinigingen die volgen uit het beleid van dit en het vorige kabinet ook 300.000 euro minder te besteden op de sportbegroting. Voor de SP staat vast dat de amateursportverenigingen niet de dupe mogen worden van de bezuinigingen. Het FBK stadion drukt jaarlijks voor 575.000 euro op de gemeentebegroting. Een heel groot bedrag voor een stadion dat slechts een keer jaarlijks voor een groot evenement gebruikt wordt.

Begin dit jaar werd duidelijk dat een optie voor de bezuinigingen een eventuele verkoop van het stadion aan FC Twente zou kunnen zijn. In overleg tussen gemeente FCTwente en de organisatie van de FBK games werd duidelijk dat een gezamenlijk gebruik van het stadion voor zowel voetbal als atletiek door de twee organisaties als onmogelijk werd gezien. Daarop stelde het college voor om het FBK stadion aan FC Twente te verkopen. Een deal, waarbij de atletiekverenigingen (oa. MPM) een nieuwe accomodatie in de omgeving van het huidige stadion zouden krijgen. Hoewel de FBK organisatie geen dekkende begroting kon vinden voor zowel de kosten van het gebruik van het stadion als ook voor de organisatie van de FBK games, kwamen ze twee dagen voor de raadsvergadering met een voorstel waarbij wel een belangrijk deel van de bezuinigingen zouden kunnen worden ingeboekt.

Floor van GrouwSP fractievoorzitter Floor van Grouw gaf in zijn inbreng aan dat wat de SP betreft er de mogelijkheid wordt geboden om het college dit voorstel met de FBK organisatie te laten uitwerken. Maar van Grouw liet er geen twijfel over bestaan dat de uitkomst niet mag zijn dat de bezuinigingen elders in de sport in Hengelo zouden moeten worden opgebracht.
Lees hier zijn bijdrage in eerste termijn: link

Bijdrage Floor van Grouw in eerste termijn