Werkgelegenheid zekerstellen belangrijk argument uitbreiding Zuivelhoeve

28 maart 2013

Werkgelegenheid zekerstellen belangrijk argument uitbreiding Zuivelhoeve

De SP fractie heeft ingestemd met het mogelijk maken van de uitbreiding van het toetjesbedrijf de Zuivelhoeve in Twekkelo. Het bedrijf heeft in nauwe samenwerking met de gemeente Hengelo sinds 2006 plannen voor uitbreiding uitgewerkt van het bedrijf waar momenteel 160 mensen werken.

De Zuivelhoeve

Voor de SP was dit geen gemakkelijk besluit. Het bedrijf heeft zich ontwikkeld van boerenhoeve tot het huidige bedrijf in het groene en landschappelijk zeer waardevolle gebied van Twekkelo. En voor de forse uitbreiding, die moet leiden tot een omvang van een zuivelfabriek die op een bedrijventerrein niet zou misstaan was het de vraag of dit niet alleen de landschappelijke waarde van het gebied, maar ook het milieu in het gebied zou aantasten.
Voor wat betreft dat laatste heeft het bedrijf gedurende de afgelopen jaren voldaan aan het aantonen via studies en onderzoeken door onafhankelijke instanties dat dit niet het geval zal zijn. Desondanks was het voor de SP fractie een lastige afweging. Het was immers het bedrijf zelf dat haar activiteiten hier zelf wil voortzetten en niet wil verhuizen naar een daarvoor geschikter bedrijventerrein. Overwegingen die daarvoor door de directie meespelen zijn louter van marktstrategische aard en daarom voor rekening van het bedrijf zelf.

Uiteindelijk heeft voor de SP het belang van behoud en uitbreiding van de werkgelegenheid een doorslaggevende rol gespeeld. Met de uitbreiding komt er nu een uitbreiding aan personeel (van 160 tot mogelijk 200 arbeidsplaatsen, waaronder ook veel werk voor laaggeschoolden), iets wat in deze tijden van oplopende werkloosheid, die ook deze regio zwaar treft, een belangrijk gegeven is.
Ool heeft de SP fractie een oproep aan het college gedaan om met de bedrijfsdirectie afspraken te maken over de veiligheid van de aan en afvoer van de verkeersstromen, met name het vrachtverkeer en over het maken van een sociaal akkoord met de Zuivelhoeve, waarbij een garantie aan leer- werkervaringsplaatsen voor lager geschoold personeel wordt afgesproken. Het college heeft aangegeven die afspraken zeker te willen maken.

Bijdrage van de SP fractie in het raadsdebat