SP wil conferentie over dreigende stilstand in bouw- en renovatieprojecten in Hengelo

21 februari 2013

De SP fractie in Hengelo dringt er bij het college op aan om snel een breed overleg te organiseren tussen gemeente, Woningbouwcorporatie Welbions, de huurdervereniging en de politiek. Aanleiding vormen de plannen van minister Blok die 1,75 miljard euro weg wil halen bij de woningcorporaties. Volgens de SP betekent dit desastreuze voornemen nog meer stilstand bij het maken en uitvoeren van woningbouw- en -renovatieprogramma's in Hengelo.

Sloop woningen in de Hengelose Es

De partij wil snel duidelijkheid wat nu concreet de vooruitzichten zijn voor de grootste prairies in Hengelo, Veldwijk Noord, Elisabethstraat en sinds kort de Hengelose Es.

SP raadslid Vincent Mulder: "We hebben keer op keer de woningbouwcorporatie gemaand om vaart te maken met het bouwen van betaalbare woningen. Steeds weer ging er wel de sloopkogel door een buurt, maar bleef een concreet en realistisch bouwplan achterwege. Dit kan zo niet langer. Zeker nu het kabinet dreigt ook de kas van Welbions te plunderen gaat de volkshuisvesting kopje onder. Dan kan de gemeente niet maar lijdzaam toezien. Vandaar ons aandringen op een spoedige conferentie over de volkshuisvesting in Hengelo."

Renovatie
Flat in de Hengelose EsNiet alleen over de toekomst van de prairies wil de SP opheldering. Ook over de broodnodige renovatie van huizen en met name van flats wil de SP weten wat de stand van zaken is.
Mulder: "Welbions beloofde in verschillende wijken aan huurders de woningen te zullen renoveren. Maar vaak bleef het bij beloven, of werden plannen jaren uitgesteld. Zo zitten bewoners in Veldwijk Noord, de Bloemenbuurt en flats van de Hengelose Es al jaren te wachten op achterstallig onderhoud. Nu is helemaal onzeker wat er van deze zachte toezeggingen waar zal worden gemaakt en wanneer. Huurders hebben recht op een fatsoenlijke woning. Onderhoud en renovatie horen daar bij. Nog een belangrijke reden om snel duidelijkheid te krijgen."