SP wethouder ten Mariska Heuw: "Wet werken naar vermogen druist in tegen recht op wettelijk minimum loon"

17 april 2012

Het principe van bedrijven die mensen met een arbeidshandicap in dienst nemen is geen verkeerd streven, vindt de Hengelose SP wethouder Mariska ten Heuw , maar de uitwerking die dit kabinet er aan geeft is volgens haar ronduit slecht. Dat is de strekking van een interview met haar dat VNG Magazine heeft gepubliceerd.

Mariska ten HeuwEen van de belangrijkste pijnpunten is dat de gemeenten onvoldoende middelen krijgen om de begeleiding van mensen die eventueel in bedrijven zouden kunnen gaan werken goed te regelen. Daarnaast is het een aanslag op de verworven rechten dat de wet die het kabinet nu voorstelt het werken onder het minimum loon - via een zogenaamde loondispensatie - min of meer verplichtend oplegt.
Ten Heuw hierover: ‘Het instrument loondispensatie moet van tafel. Het is door de vele bureaucratie eromheen niet werkbaar, maar nog belangrijker: inhoudelijk druist loondispensatie in tegen wat we in Nederland hebben vastgelegd, namelijk dat iedere werknemer recht heeft op het wettelijk minimumloon. Bovendien verwacht ik niet dat loondispensatie werkgevers meer over de streep zal trekken, dan nu het geval is met een loonkostensubsidie.’

Hengelose college doet niet mee aan feestprogramma VNG congres
Dat het Hengelose college wat anders te doen heeft dan op VNG congressen borrelen en feesten moge duidelijk zijn. Vragen die hierover onlangs in de raad gesteld werden konden worden beantwoord met het gegeven dat al tijdens vorige congressen van de VNG de Hengelose delegatie niet deelnam aan het feestprogramma. Ook dit jaar zal het college slechts deelnemen aan de (kosteloze) ledenvergadering van de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten), en niet aan het het dure feestprogramma van de 100 jarige vereniging deelnemen.

Het volledige interview.
Reactie van de Hengelose burgemeester over het VNG congres