SP wil geen gemorrel aan volwaardig ziekenhuis in Hengelo

30 december 2011

SP wil geen gemorrel aan volwaardig ziekenhuis in Hengelo

De SP fractie heeft naar aanleiding van de aankondiging van weekendsluiting van de afdeling psychiatrie in het Hengelose ziekenhuis opheldering gevraagd bij het Hengelose college. De SP wil de consequenties in kaart gezet zien voor mensen die in de weekenden psychiatrische crisishulp nodig hebben. Daarnaast wil de SP ook weten of de toezeggingen door de Raad van Bestuur van Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) aan het Hengelose College, namelijk het behoud van twee volwaardige en gelijkwaardige ziekenhuizen in Almelo en Hengelo gestand wordt gedaan. De partij wil weten wat er in het overleg van 12 december jl. hierover is gezegd.

handtekeningenactie ziekenhuis

Volgens ingewijden betekent de sluiting van weekendpsychiatrie per 1 april het begin van meer overheveling van grote behandelingen naar Almelo. Nu al wordt gesproken over de afdeling longziekten, maar dat zal dan ook onherroepelijk gevolgen hebben voor cardiologie. Het Hengelose ziekenhuis zou zich dan met het 'kleinere werk' moeten bezighouden als orthopedie, lies- en oogoperaties.

Peperdure interim-managers naast dreiging van gedwongen ontslagen
De SP maakt zich ook ernstige zorgen over het financiële beleid van ZGT en hoe er omgegaan wordt met landelijke regelgeving, de dwang van marktwerking en bezuinigingen. Er dreigen veel meer ontslagen te vallen, er wordt gesproken over het verdwijnen van 300 fte's. Daarnaast zijn er verschillende interim-managers aangesteld die gezamenlijk maandelijks 6-7 ton aan salaris opstrijken.
De SP vindt dit onacceptabel en wil van het college weten hoe het toezicht op het financiële beheer van het ZGT geregeld is.

De SP-vragen aan het college
Emile Roemer start met eerste handtekening de campagne
Ziekenhuis blijft onduidelijk over toekomst