Sociaal beleid in Hengelo blijft overeind, ondanks "helse klus"

10 november 2011

Sociaal beleid in Hengelo blijft overeind, ondanks "helse klus"

Anders dan in de meeste andere gemeenten zet Hengelo alle zeilen bij om mensen in de bijstand ruimhartig te blijven ondersteunen, en mensen met een uitkering zonder baan te blijven begeleiden naar werk. Daarvoor plust de gemeente geld bij, omdat het Kabinet meer dan fors bezuinigt op het geld dat de gemeente hiervoor nodig heeft.
Ook worden de mensen die in 75 stadsbanen werken, niet ontslagen, wat op grond van het stoppen van de rijkssubsidie zou moeten. Via extra geld van de gemeente kunnen ze hun nuttige werk, bijvoorbeeld in de buurthuizen en wijkcentra, blijven doen.

Wethouder Mariska ten Heuw en fractievoorzitter Floor van Grouw

Dit zijn slechts enkele belangrijke uitkomsten van het beleid waartoe bij de begrotingsbesprekingen in de Hengelose raad is besloten. Wethouder Mariska ten Heuw kreeg unanieme steun voor haar inzet bij het armoedebeleid en het zogenaamde participatiebeleid ('Sterker naar werk'), waarvoor ze alle zeilen bij wil zetten. De miljoenenbezuinigingen die zijn opgelegd door dit kabinet van VVD, PVV en CDA zorgen er voor dat Hengelo ook volgend jaar weer miljoenen moet bezuinigen.

Wethouder ten Heuw waarschuwde ook dat niet alle bezuinigingen van het rijk door de gemeente kunnen worden bijgepast: "Per 2015 komt er alleen al 3,7 miljoen minder van het rijk voor re-integratie. Dit zal toch voelbaar worden. Desondanks hebben we de ambities om meer mensen aan het werk te helpen of een nuttige plek in de samenleving te bieden. We willen slagen, ondanks de bezuinigingen en de op ons afkomende economische crisis, maar het zal een helse klus worden".

Kiezen voor meer asfalt of meer zorg
SP Fractievoorzitter Floor van Grouw kruiste de degens tijdens het begrotingsdebat over tal van voorstellen die met name gingen over de
onvermijdelijke bezuinigingen die vanaf volgend jaar in moeten gaan. Hij benadrukte dat politiek vooral keuzes maken is en dat wat de SP betreft in
Den Haag volstrekt de verkeerde keuzes worden gemaakt. Van Grouw: "Voor de SP is de basis van het zorgstelsel solidariteit, jammer genoeg denkt men hier in Den Haag anders over. Ook zegt men in den Haag dat oplopende zorgkosten gestopt moeten worden Als er echter meer auto’s komen wil men wel meer uitgeven aan asfalt, maar als er een hogere zorgvraag of meer pensioengerechtigden komen wil men niet meer uitgeven aan zorg of AOW."

"SP loopt niet weg"
Overigens stelde van Grouw in het begin van zijn bijdrage in het debat de verantwoordelijkheid en de moraal van de raadsleden op scherp: 'Als de voetballers op het voetbalveld elkaar onderuit schoppen en voor het hoofd slaan, dan moeten zij niet gek opkijken dat het publiek op de tribune dat gedrag kan gaan overnemen.'
Dit kreeg tegen het einde van de raadsvergadering een bijzondere betekenis toen een van de oppositiepartijen besloot weg te lopen uit de vergadering. Pro Hengelo wilde ten derde male van de wethouder van financiën horen hoe het zat met de gemeentelijke reserves. Toen die het na twee keer uilteg welletjes vond besloten de raadsleden van Pro Hengelo weg te lopen. SP fractievoorzitter van Grouw reageerde kort: "De SP loopt niet weg als besloten moet worden over bezuinigingen die nodig zijn om de stad sociaal en mensen uit de armoede te houden."

Minder geld voor grote projecten
Belangrijke bezuinigingen waartoe besloten werd zijn: Fors minder geld voor de bouw van het stadskantoor Lange Wemen (3 miljoen). Ook wordt de bouw van de geplande spoortunnel bij de Kuipersdijk uitgesteld evenals de herinrichting van de Industriestraat.

Bezuinigen op groenbeheer en speelvoorzieningen in goed overleg
Ook zullen de kosten voor groenbeheer en voor speelplekken fors moeten verminderen. Bij moties die door de SP werden ingebracht werd hierbij wel gesteld dat deze bezuinigingen eerst nog nadrukkelijk in de raad besproken zullen worden. De voorgestelde kap van 8000 bomen, waarvoor elders in de stad bomen herplant moeten worden zijn wat de SP betreft dan ook nog geen besloten feit. Ook is een vermindering van het aantal speelplekken, zoals eerst voorgesteld niet aan de orde. Wel zal worden gekeken of de inrichting van de speelplekken goedkoper kan en onderhoudsvriendelijker.

Instrumentenfonds nog een jaar, geen hogere hondenbelasting en strooizout weer gratis
Ook bij motie werd het opheffen van het instrumentenfonds per 1 januari 2012 en het verhogen van de hondenbelasting teruggedraaid.
Tenslotte zorgde een SP motie die mede door de PvdA werd ondertekend ervoor dat er voor alle huishoudens weer kosteloos strooizout beschikbaar komt in de komende winter. Daarbij deed een raadsmeerderheid de oproep aan het college om de distributie van dit zout zoveel mogelijk via de wijk en buurtorganisaties te laten lopen. Hoe meer dit op buurtniveau gebeurd hoe meer de stimulans voor bewoners om ook gezamenlijk de gladheid te kunnen bestrijden.

inbreng SP fractie bij begroting
motie strooizoutverstrekking