SP wil snel opheldering dubbele stroomstoring Hengelose Ziekenhuis

9 mei 2011

SP wil snel opheldering dubbele stroomstoring Hengelose Ziekenhuis

Logo ZGTDe fractie van de SP heeft bij het college van B en W opheldering gevraagd over een levensbedreigende situatie van zondagochtend 8 mei toen er ongeveer drie kwartier geen stroom in het Hengelose ZGT ziekenhuis voorhanden was. Normaal treedt bij stroomuitval in ziekenhuizen de noodstroomvoorziening in werking. Dat gebeurde in het Hengelose ziekenhuis niet, waardoor voor tenminste 5 patienten de automatische beademing stopte er tot handmatig beademen moest worden overgegaan.

stopcontactDe SP wil tot in detail weten hoe dit gebeuren kon en wat de oorzaak hiervan is geweest. Ook wil de fractie zo snel mogelijk duidelijk hebben of de noodaggregaten wel regelmatig getest zijn en of er menselijke nalatigheid in het spel is geweest. De fractie stelt dat als geluk bij dit ongeluk het een rustige zondagochtend betrof. De partij wil dan ook weten wat de consequenties hadden kunnen zijn in het geval er operaties gaande waren geweest, zoals op een gewone doordeweekse werkdag.
Tenslotte wil de SP weten wat er in de toekomst aan gedaan gaat worden om dergelijke noodsituaties te voorkomen.

Tegelijkertijd met de Hengelose SP reactie heeft de SP Tweede Kamerfractie bij monde van SP Kamerlid Henk van Gerven de minister gevraagd om deze gevaarlijke stroomuitval te onderzoeken en aan te geven of dit in meer ziekenhuizen in Nederland zou kunnen gebeuren.

Vragen van de SP aan het college van B&W
Vragen van de SP in de Tweede Kamer