SP fractie: vier ton voor sloop van 'lichtlindes' is onverantwoord in tijden van bezuinigingen

9 juli 2010

Bij de bespreking van de voorstellen tot mogelijke bezuinigingen heeft de SP fractie ingestemd met de basiskeuze van dit college om vooral te kijken naar meer efficiency en bezuinigen in de stenen in plaats van te snijden in het sociale beleid. Volgens SP fractievoorzitter Floor van Grouw is er nog wel geld te besparen door bijvoorbeeld de door sommigen fel begeerde sloop van de
lichtlindes op het marktplein niet uit te voeren.

Het vorig college had al 400.000 euro gereserveerd voor de sloop van dit stalen reuzenrek.. "Vier ton is erg veel geld om iets weg te halen wat we niet mooi vinden."aldus van Grouw. "We kunnen een deel van deze bezuiniging bereiken door met echte bomen het markt groener te maken, maar ook bijvoorbeeld door de lichtlindes regelmatig "aan te kleden", bijvoorbeeld ook met groen."

Gebruik lichtlindes om sfeer te brengen en de toon te zetten

Wethouder Mulder van financiën met oranje lampjes
Wethouder Mulder van financiën met de oranje lampjes

Om dit te illustreren en hier alvast een voorschot op te nemen bood de SP fractie het college een streng oranjelampjes op zonne-energie en een oranjeboompje aan.

Burgemeester Kerckhaert met het oranjeboompje

Veel van het geld dat vrijkomt door de lichtlindes te laten staan kan ten goede komen aan bijvoorbeeld de tekorten die dreigen door rijksbezuinigingen op de WMO, die binnenkort op de gemeente af komen.

De hele bijdrage van de SP