Bewoners in actie voor behoud bushalte

9 oktober 2009

Bewoners in actie voor behoud bushalte

43 Bewoners van het appartementencomplex aan de Industriestraat - Kerkstraat hebben busvervoerder Connexxion en de gemeente Hengelo om uitleg gevraagd over het schrappen van de bushalte "Willem de Clerqstraat" van lijn 12, de buslijn van en naar het ziekenhuis. Ze vragen zich af waarom lijn 12 nu een andere route neemt en waarom zij daarover noch door connexxion, noch door de gemeente op de hoogte zijn gesteld.

De opgeheven bushalteDe lijst met 43 handtekeningen is inmiddels opgestuurd naar een postbusnummer in Haarlem. "Ja daar schijnt Connexxion een kantoor te hebben."zegt mevrouw Reef, initiatiefnemer van deze actie. De bushalte is op 28 augustus door Connexxion geschrapt, omdat lijn 12 vanaf die datum een andere route rijdt. Bij de opgeheven halte staat te lezen dat die "Tijdelijk Buiten Gebruik" is. Maar voor de oplettende lezer bij de halte blijkt dit een definitieve opheffing. De SP steunt de bewoners in hun pleidooi deze halte te behouden. Het gaat immers om tientallen huishoudens die regelmatig lijn 12 nemen. Het alternatief dat nu wordt geboden is een halte verderop bij de Loweg die hen eerst naar het Station brengt waar ze dan over moeten stappen. Maar deze halte ligt even ver weg als een flinke wandeling naar het station en dat is wat de meeste ouderen niet meer bij machte zijn.

De SP fractie heeft de verantwoordelijk wethouder Bron gevraagd om zo snel mogelijk de vervoerssituatie voor de bewoners te herstellen. SP fractievoorzitter Mariska ten Heuw: "zeker nu het gratis openbaar busvervoer
voor ouderen een succes blijkt, is het zaak om meer mogelijkheden te geven aan ouderen om met de bus te gaan. Nu lijkt het alsof met het succes de busvoorzieningen juist minder goed bereikbaar zijn. Dat kan niet en dat mag niet!! Een goede bereikbaarheid van de bus is van het grootste belang en behoort tot het basisvoorzieningenniveau van alle buurten."

De vragen aan het college