Start Handtekeningenactie: Geef jongeren de Skatebaan terug

14 mei 2009

Start Handtekeningenactie: Geef jongeren de Skatebaan terug

Aanstaande zaterdag wordt een begin gemaakt met de actie om de gesloopte skatebaan voor jongeren in Hengelo en omstreken weer terug te krijgen. De gemeente Hengelo heeft op 24 april plotseling de grote Ramp Spine skatebaan gesloopt en verwijderd op de bekende populaire plek bij de Weusthagsporthal in de Hengelose Es.

Deze unieke baan is acht jaar geleden door Hengelose jongeren ontworpen en zelf gemaakt. Jongeren en de makers van de skatebaan zijn geschokt door het brute optreden van de gemeente en eisen nu dat er een nieuwe vergelijkbare baan komt. De wethouder Jeugdbeleid is niet van plan deze baan terug te plaatsen, maar zegt wel dat op de plek iets anders moet komen. De Werkgroep Skaten, bestaande uit skaters en bouwers van de baan begint nu een handtekeningenactie om hun eis kracht bij te zetten: Geef jongeren hun Skatebaan terug.

Start van handtekeningen actie
De start van de actie is as. zaterdag 16 mei. Bij de verkiezingskraam van de SP voor de Hema kan iedereen van 11.00 – 16.00 uur een handtekening zetten om de skatebaan voor jongeren terug te krijgen. De komende weken zal de actie worden uitgebreid naar de wijken, waaronder de Hengelose Es.

Bezwaarschrift
Leden van de werkgroep hebben inmiddels bezwaar aangetekend tegen het weghalen van de ‘Ramp Spine’ zoals de skatebaan door de skaters ook wel wordt genoemd.
In een formeel bezwaarschrift eisen ze ook van de gemeente dat die het onderzoeksrapport overlegd waaruit zou blijken dat de baan niet meer gerepareerd zou kunnen worden. Nog een week voor de sloop waren de bouwers met de gemeente in gesprek over reparatie van de baan, wat naar hun zeggen tegen geringe kosten zou kunnen. Ze waren bereid om zelf de reparatie vrijwillig uit te voeren.

Steunen van de aktie kan ook digitaal:

Geef jongeren hun skatebaan terug

Ja, ook ik vind dat de gemeente Hengelo moet zorgen voor een nieuwe skatebaan voor geoefende skaters en daarover moet overleggen met de jongeren en de bewoners van de Hengelose Es.

Naam:

Bezwaarschrift tegen de sloop
Petitie met handtekeninglijst
Plots is skatebaan in Hengelo weg