SP: ‘Raad niet betrokken bij woningbeleid’

3 april 2008

SP: ‘Raad niet betrokken bij woningbeleid’

De SP fractie voelt zich geschoffeerd door het college. Gisteren kwam via het Hengelo’s Weekblad het bericht naar buiten dat de gemeente Hengelo een convenant heeft gesloten met de beide Hengelose woningbouwcorporaties Ons Belang en St. Joseph. Hierbij zou het ondermeer gaan over “afspraken voor de woningbouwopgave, de voorraad sociale huurwoningen en de ontwikkeling van wijken”.

SP raadslid Vincent Mulder: “Al drie jaar lang wordt ons beloofd door verschillende wethouders dat ze met een visie zullen komen over wat er waar gebouwd, gerenoveerd en gesloopt moet worden in Hengelo. Zo’n visie is broodnodig wat ons betreft, want kennelijk hanteren ze nog steeds de visie dat er 3000 betaalbare Hengelose woningen gesloopt moeten worden in de komende jaren. Door daar geen afstand van te nemen, maar wel – voor ons onbekende - afspraken te maken met de corporaties, passeren ze de raad. Voor ons is de maat vol.”

Meer dan de helft betaalbare huurwoningen gesloopt in Veldwijk Zuid
Juist op de dag dat bekend werd gemaakt dat zo’n convenant getekend is behandelde de raadscommissie fysiek de ingrijpende plannen voor Veldwijk zuid waarbij HBS Ons Belang het aantal betaalbare huurwoningen 428 met 216 wil verminderen. Van de 125 nieuw te bouwen woningen, zullen - als het aan eerdere uitspraken van de raad ligt – er slecht 25 sociale huurwoningen terug komen.
Raadslid Mulder vroeg wethouder en de andere commissieleden dan ook waar moeten die 192 huishoudens die straks niet meer in een betaalbare huurwoning in hun wijk terug kunnen dan naar toe? Immers ook in Veldwijk Noord wordt er flink gesloopt, net als dat in Berflo Es zuid en in Klein Driene het geval is. De SP fractie wil hierover niet meer beslissen voordat er duidelijkheid is waar al die mensen heen moeten die hun huurwoning uitgejaagd worden.

Raadsvragen over het convenant