SP onderzoekt ervaringen veranderingen in de Thuiszorg

2 oktober 2007

SP onderzoekt ervaringen veranderingen in de Thuiszorg

De SP fractie heeft onderzoek gedaan naar de eerste ervaringen na het invoeren van de nieuwe wet WMO. Voor individuele voorzieningen die aan mensen met een beperking of handicap worden verstrekt betekent deze wet een grote verandering. Maar ook is de huishoudelijke hulp, die eerst onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) viel, nu onder gebracht in de WMO. Met name de laatste verandering heeft ook in Hengelo veel te weeg gebracht.

De raadsfractie van de SP in Hengelo ontving daarover reacties onder andere van de werkers in de Thuiszorg.
Een thuiszorgwerker van Carint meldde: "In hun ijver om het contract voor de Thuiszorghulp in Hengelo binnen te krijgen, is er aanbesteed tegen veel te lage prijzen. Daar gaan wij nu straks de wrange vruchten van plukken. Carint teert op zijn reserves om het contract dat ze met de gemeente hebben afgesloten te kunnen uitvoeren. Leve de marktwerking!"

De reacties van Hengeloërs werden gedurende de periode mei tot en met september 2007 verzameld. In die periode stond de SP wekelijks met een stand in het centrum en bij wijkwinkelcentra met de actie "Stop de uitverkoop van de Thuiszorg. Ook ervaringen van mensen die zorg nodig hebben, van hun huisgenoten en hun mantelzorgers werden opgetekend:
Een bejaarde man, 79 jaar: "Ik raak mijn vertrouwde hulp kwijt. Ze was sinds het overlijden van mijn vrouw bij me en hielp me bij het organiseren van het huishouden. De medewerkster van de gemeente zei, dat het soms wel goed is, dat er iets veranderd. Ik heb nu geen recht meer op thuiszorghulp. Mijn hulp was, volgens de gemeente ook teveel onderdeel van mijn bestaan geworden. Ik wil haar echter graag houden."

Ervaringen en meningen werden kort samengebracht in de uitgave 'Drie kwartalen Wmo in Hengelo. De SP fractie wil dit inbrengen bij de bespreking van de voortgang van de uitvoering van de Wmo in Hengelo en haar voorstellen voor verbeteringen inbrengen in die discussie.
Die voorstellen zijn:

• Snel een aanvullende overgangsregeling treffen met als doel om goed opgeleide huishoudelijke verzorgenden voor de zorg te behouden en mensen niet aan grote veranderingen bloot te stellen qua te verlenen zorg;
  • Er is meer geld uit Den Haag nodig om de overgang van het AWBZ regime naar de Wmo te regelen. Hierover moet de VNG snel gaan onderhandelen namens de gemeenten.
  • Indicatiestelling niet per telefoon, maar met een huisbezoek waar de situatie ter plaatse goed kan worden ingeschat.
  • Ga snel in gesprek met de hulpmiddelenfirma over een meer adequate manier om reparaties te verrichten.

Op 10 oktober aanstaande bespreekt de raadscommissie Sociaal de voortgang in de Wmo. Bijgaande voorstellen en de reacties die wij van mensen hebben ontvangen zullen dan worden ingebracht.

Folder "Drie kwartalen Wmo in Hengelo"
Zorg geen Markt