Personeel ROC Twente legt massaal het werk neer

11 oktober 2007

Personeel ROC Twente legt massaal het werk neer

Ruimzeshonderd docenten van de ROC vestigingen in Twente hebben donderdag in Hengelo het werk neergelegd Ze staken vanwege de toegenomen werkdruk en gebrek aan zeggenschap over hun lessen. De gezamenlijke onderwijsbonden AOb, CNV Onderwijs, ABVAKABO, FNV en UNIENFTO/CMHF spreken van een geweldig succes.
Tweede Kamerlid Jasper van Dijk was aanwezig en kon de stakers aanmoedigen om de strijd voor meer zeggenschap door te zetten.

SP Tweede Kamerlid Jasper van Dijk steekt stakers hart onder de riem

De bonden beschouwen de voorstellen van de werkgeversorganisatie als een ernstige bedreiging voor de kwaliteit van het onderwijs die tot hogere werkdruk leidt. De MBO-raad stelt in de nieuwe cao voor dat bij een arbeidsduur van 1659 uur maximaal 1200 uur beschikbaar moet blijven voor lesgeven. Wat dat betreft willen de vakbonden niet verder gaan dan 823 uur. Volgens de bonden blijft er veel te weinig tijd over voor voorbereiding van lessen en begeleiding van leerlingen.

Steunverklaring van de SP

De SP vertegenwoordiging deelde de stakers een steunverklaring uit met de volgende tekst:

TIJD VOOR GOED ONDERWIJS

Het is de hoogste tijd dat de mensen die in het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie werken, krijgen wat zij verdienen. De werkgevers willen dat u per jaar 1200 klokuren beschikbaar bent voor lesgeven. Alle voorbereiding, nazorg, correctie en begeleiding komt daar nog bovenop. Dat u dat niet accepteert is zeer begrijpelijk. Professionals in het MBO zijn geen lesboeren. Het wordt tijd dat u garanties krijgt tegen het verhogen van de werkdruk en voor meer zeggenschap over uw eigen werk.

Uw werk is van groot belang om de talenten van studenten maximaal tot hun recht te laten komen. Toch wordt onderwijspersoneel al jaren geconfronteerd met een hoge werkdruk, achterblijvende salarissen en beslissingen die van bovenaf worden opgelegd.

Het is dan ook niet vreemd dat het tekort aan leraren in MBO en Volwasseneneducatie zeer hoog is (tenminste 1900 vacatures in 2010). In plaats van de arbeidsvoorwaarden structureel te verbeteren, sturen de werkgevers aan op een verhoging van de werkdruk. Er wordt geen gehoor gegeven aan de eisen van bonden en werknemers. Uit de huidige voorstellen spreekt te weinig waardering voor het belangrijke werk dat u doet. Er wordt geen recht gedaan aan de oproep van de bonden voor 'meer tijd voor kwaliteit'.

Staken doen mensen in het onderwijs niet snel. Nu is de maat vol! De SP ondersteunt uw eisen van harte. Vanuit de Kamer maken wij ons hard voor meer investeringen in beter onderwijs. U kunt daarvoor altijd een beroep op ons doen.

Namens de Tweede Kamerfractie van de SP,
Jasper van Dijk

Jasper van Dijk in gesprek met een staker van de AOB
Jasper van Dijk in gesprek met een staker