Impressie van de start van de onderwijsstakingen

11 oktober 2007

Impressie van de start van de onderwijsstakingen

Twente beet het spits af. Bij hotel van der Valk in Hengelo kwamen de stakers van het ROC van Twente bijeen. SP gemeenteraadslid Floor van Grouw, zelf werkzaam in het onderwijs, was ook aanwezig en kwam tot onderstaande impressie.

Raadslid Floor van GrouwVooraf had ik natuurlijk al even snel een blik geworpen op de website van het ROC, dit beloofde veel goeds: "Vele lessen vervallen vanwege stakende leerkrachten op sommige lokaties vervallen zelfs alle lessen".

De stakingsbereidheid lijkt groot te zijn.

Honderden actievoerders voor beter onderwijs

Bij hotel van de Valk aangekomen is de opkomst nog groter dan verwacht, een overvolle parkeerplaats en een afgeladen zaal, vele honderden leraren zijn aanwezig. Uit de gesprekken blijkt dat het eigenlijk niet om een staking gaat, men voert ACTIE voor beter onderwijs. Beter onderwijs kun je alleen bereiken als de leerkrachten goed kunnen functioneren, hiervoor is een goede CAO noodzakelijk. Om beter onderwijs te kunnen geven is soms een investering nodig, in dit geval een dag geen les kunnen geven, voor veel leerkrachten is dit moeilijk maar men heeft het ervoor over.

De stemming is goed, het doet goed om te zien dat zoveel collega's allemaal voor hetzelfde willen strijden.

SP steun voor goede zaak

Als er gezamenlijk voor een goede zaak actie wordt gevoerd dan wil ook de SP hier graag ondersteunen. Vanuit Den Haag kwam het kamerlid Jasper van Dijk van de SP om de actievoerders toe te spreken, hij beloofde de standpunten ook in de 2e kamer te laten horen. De SP afdeling Hengelo ondersteunde Jasper door flyers uit te delen aan de aanwezigen. Bij volgende actie-donderdagen zal Jasper weer proberen aanwezig te zijn, hopenlijk dan vergezeld van politici van andere partijen. Deze ontbraken deze keer nog (evenals het hoger management van het ROC van Twente) maar ook zij zullen overtuigd worden door de goede argumenten van de actievoerders.

Op naar de volgende actie-donderdag in deze estafettestaking. De SP hoopt dat de actievoerders snel succes zullen bereiken.

Personeel ROC Twente legt massaal het werk neer