College komt tot inzicht: de bewaakte fietsenstalling komt terug!

16 september 2005

College komt tot inzicht: de bewaakte fietsenstalling komt terug!

Ruim twee en een half jaar geleden voerde de SP actie voor het behoud van de bewaakte fietsenstalling. Tot dat moment hield John Huygens elke zaterdag in de binnenstad op de hoek Brinkstraat Enschedesestraat zijn wakend oog op honderden fietsen.

Spandoek 'Bewaakte fietsenstalling terug'Hij was door de gemeente in verband met de werkzaamheden aan de binnenstad steeds van plek naar plek gestuurd. Toen de werkzaamheden ophielden viel het doek voor Huygens.

Was het Wethouder Nijhof die de bewaakte fietsenstalling de nek omdraaide, nu moet zijn collega Weber bekennen: er is een grote behoefte aan zo'n fietsenbewaarplaats met toezicht. In de commissie Ruimte en Wonen deelde deze wethouder mee dat er weer een bewaakte stalling komt, met een lokatie op een paar tientallen meters van John's oude plek.

In een eerste reactie reageerde John verheugd. “Ik wist van niks, maar hoorde het net van iemand die me kwam feliciteren". Hij had in de krant een artikel gelezen dat de fietsenstalling terugkomt. Huygens is van plan om maar snel verhaal te gaan halen bij de wethouder en te horen wanneer hij weer kan beginnen met zijn nering.

De SP pleit al jaren voor het uitvoeren van het fietsenbeleidsplan. Ze lanceerde onlangs het plan om Hengelo Fietsstad van Nederland te laten worden. Maar dan moet er nu echt wel heel wat gebeuren. Volgens raadslid William van den Heuvel moet het fietsparkeren overal in Hengelo verbeterd worden, niet alleen door deze bewaakte stalling te heropenen, maar ook door deze gratis te maken en meer overdekte stallingen te creëren bij winkelcentra en sportcomplexen.”