Schoffelen met Jan Boomkamp

4 mei 2005

Schoffelen met Jan Boomkamp

'Schoffelen met Jan Boomkamp', het lijkt een aankondiging van een cursus voor tuinliefhebbers in een folder van Boomkamp Gardens. Het slaat echter op het krantenbericht over de uitspraak van de Almelose rechter in de zaak tegen Jan B. te B.

De grootgrondbezitter was mishandeling en vrijheidsberoving ten laste gelegd. 160 uur taakstraf oftewel 160 uur 'schoffelen' zoals de Twentsche Courant Tubantia ietwat satirisch vermeldt. Eerder was de Tubantia minder openlijk in haar berichtgeving. Zo liet de krant in december 2003 na de gehele toedracht te vermelden tijdens het kraken van een al lange tijd leegstaande boerderij van Boomkamp. De krakers waren eerder verdreven van camping Erve Holtkamp te Saasveld, die door onder meer Boomkamp was opgekocht om er bungalows te bouwen. Een oppasser werd bij afwezigheid van de krakers door de familie B. mishandeld.

Jan Boomkamp wist zich bij zijn verweer tijdens de rechtszaak verzekerd van de steun van zijn jachtvriend en Twents 'topadvocaat' Speijdel. Boomkamp, die gewend is dat overheden naar zijn pijpen dansen, rekende dit keer buiten de waard. Zo versierde hij onlangs bij de gemeente Borne nog het recht bruiloften en partijen tot 2 uur 's nachts te organiseren op zijn Boomkamp Gardens. Zijn dure advocaat kon dit keer echter niet verhinderen dat de rechter Boomkamp veroordeelde.

De langkampeerders die van het voormalige Erve Holtkamp en het toekomstige vakantiepark 't Satersloo verdreven zijn zullen het bericht met genoegen gelezen hebben. Hun gedachten dwalen af en zij zien hun prachtige recreatiestek weer voor zich. Een schoffelende Jan B. beweegt zich tussen de caravans…..