André Aansorgh (Ookbions): ”We hebben stevig onderhandeld en met resultaat!”

2 januari 2016

André Aansorgh (Ookbions): ”We hebben stevig onderhandeld en met resultaat!”

Foto: SP Hengelo

Ookbions is voor de Hengelose huurders de wettige vertegenwoordiger van hun belangen in Hengelo. André Aansorgh is de voorzitter van deze huurderbelangenorganisatie. Terwijl de SP actie voerde onderhandelden zij over de hoogte van de huren met woningcorporatie Welbions en ze wonnen: Alle huurders kregen slechts 1 % huurverhoging. Het leverde hen een welgemeende feestelijke taart op van de SP in Hengelo.

Aansorgh is blij met de samenwerking in deze:

“We hebben wat dat betreft hetzelfde doel voor ogen als de SP met hun actie Huur te Duur, namelijk de huur voor alle huurders betaalbaar houden. We hebben daar keihard voor moeten knokken en – laat ik eerlijk zijn - we hebben in de onderhandelingen met Welbions ook een paar keer flink bonje met de directie gehad.”

Ookbions benadrukt dat huurverhoging ook voor mensen met middeninkomens bijzonder schrijnend kan zijn. Aansorgh:

“Ik ken menig ouder stel die een mooi appartement huren, maar door de crisis en de huurverhogingen van de vorige jaren nu vrezen niet meer te kunnen blijven wonen….”

Ook voor het komend jaar gaat Ookbions er vol in voor matiging. Aansorgh:

1% huurverhoging is voor ons het maximum. Daarnaast willen we, net als de SP dat er voldoende betaalbare huurwoningen beschikbaar blijven. We zijn in ieder geval met de SP en - dat is bijzonder – nu ook de VVD van mening dat de kleine kabouterwoningen in de Bloemenbuurt niet gesloopt mogen worden. Die moeten we behouden en opknappen. Ik verwacht niet dat ze een A-label kunnen krijgen, maar de huisjes zijn erg gewild. Ze zijn karakteristiek en betaalbaar.

Volgens Aansorgh heeft ook de buurt tegen de sloopplannen geprotesteerd:

“Mijn steun hebben ze. Welbions wilde ze jaren geleden al tegen de vlakte gooien. Tegen die plannen kwam de SP in het geweer. Die partij liet weten dat de huurders er graag willen blijven wonen.

Mét de witte huisjes in de Nijverheid en op Veldwijk vormen ze een prachtige naoorlogs noodwoningbestand waar generaties Hengeloers in zijn opgegroeid. Dat moet je niet willen slopen. Om Ookbions in staat te stellen de huurderbelangen nog beter te kunnen vertegenwoordigen wil ze graag dat nog meer huurders lid worden. Dat kan kosteloos via www.ookbions.nl.