SP zorgt dat fietsers gevaarlijke oversteek turborotonde bespaard blijft

20 november 2008

SP zorgt dat fietsers gevaarlijke oversteek turborotonde bespaard blijft

De SP fractie in de Hengelose gemeenteraad heeft gezorgd voor het zo veilig mogelijk houden van de fietsroute van Hengelo naar Delden.

Vincent MulderDe gemeente wilde namelijk in verband met de ontwikkeling van het Gezondheidspark een rotonde aanleggen op de Deldenerstraat waarbij het verkeer vanaf de A 35 direct richting het ziekenhuis kan afslaan zonder eerst verder Hengelo in te hoeven rijden. Wat korter en veiliger voor de auto’s moet worden zou echter volgens die plannen een stuk onveiliger worden voor de fietsers. Vanuit Hengelo zouden fietsers namelijk via de kortste route vijf rijbanen van de rotonde moeten kruisen. Dit, vanwege een conflict tussen de gemeente en landgoed Twickel over een grondruil bij de aanleg van de rotonde. Landgoed Twickel wilde namelijk dat in ruil voor de extra oppervlakte voor de rotonde het bestaande parallelle fietspad richting Delden zou worden opgeheven.

SP raadslid Vincent Mulder zag dit plan en trok bij de andere raadsfracties aan de bel. Zijn voorstel om het doorgaande fietspad aan de noordkant van de weg te behouden kreeg volle steun van de gemeenteraad. Wethouder Bron zal opnieuw naar de onderhandelingstafel met Landgoed Twickel moeten. Inmiddels is daar steun voor vanuit de andere Twickel: de ouderraad van Scholengemeenschap Twickel heeft namelijk ook aan de bel getrokken en eist van de gemeente eveneens een fietsveilige verbinden tussen Hengelo en Delden.

Ouders in geweer tegen rotonde
Fietsers in gedrang door rotonde