Fractievoorzitter Koetsveld leest burgemeester de les: Inperking van het demonstratierecht in Hengelo had niet mogen gebeuren!

6 juli 2024

Demonstraties moeten altijd vrij georganiseerd kunnen worden, ook in Hengelo. Dat was de boodschap van de SP fractie naar aanleiding van een bizarre melding van Extinction Rebellion Twente dat zij een beperking kregen op hun aanvraag een flyeractie te mogen houden in Hengelo. Deze organisatie, hier georganiseerd onder de naam XR Twente, kreeg van de gemeente deze uitdrukkelijke beperking mee: “Er wordt tijdens de manifestatie op geen enkele manier gerefereerd naar de gebeurtenissen die momenteel spelen in de conflictgebieden zoals het Midden Oosten”.

Buiten het feit dat Extinction Rebellion hun demonstratie geheel wilden richten op de kern van hun missie, namelijk hun zorgen over het klimaat, is het volgens de SP totaal ongehoord om beperkingen op te leggen omtrent de inhoud van een dergelijke activiteit.

En dat het in dit geval om een beperking omtrent het conflict in het Midden Oosten ging is al totaal gênant. Men schermde met een concept ‘format’ antwoord waarin deze zinssnede had gestaan en die zou zijn overgenomen. Maar de SP kreeg wel gelijk. Dit had niet zo gemoeten, aldus burgemeester Schelberg, die de kwestie wilde bagatelliseren, maar daar geen kans voor kreeg omdat deze ook tijdens een raadsvergadering alsnog uitleg moest geven. “Demonstratierecht is een groot goed, daar mag geen overheid aan tornen”, zo concludeerde Koetsveld terecht.