Renske Leijten op de Nieuwjaarsbijeenkomst: “Het vertrouwen in de overheid wordt steeds verder weggeslagen”

18 januari 2023

Foto: SP Hengelo

Ze was als hoofdgast op de jaarlijkse drukbezochte Nieuwjaarsbijeenkomst van de SP Hengelo te gast en kon energiek en goed geïnformeerd verslag doen vanuit haar rol als Tweede Kamerlid. Renske Leijten vertelde natuurlijk vooral uitgebreid over haar belangrijkste onderwerp van de afgelopen jaren, het toeslagenschandaal.

Ze vertelde over de jarenlange strijd van doorzetter Pieter Omtzigt en haarzelf en over de doorbraak die uiteindelijk plaatsvond. Waren Omtzigt en Leijten voor de kabinetspartijen en de regering Rutte vooral hét probleem de doorbraak kwam toen Renske een gezicht wist te geven aan eerst honderden, later duizenden en zelfs tienduizenden slachtoffers. Door de mensen te organiseren, bijeen te halen en op te laten trekken in verzet voor hun eigen rechten waren ze geen dossiernummers meer, maar ouders van kinderen, met gezichten, met hun verhaal over hoe hun leven in elkaar gestort was door onophoudelijke aantijgingen van fraude en schuld. Onterecht zo bleek, al is tot op vandaag nog lang niet alles boven water en blijft de vraag onbeantwoord hoe dit zo heeft kunnen gebeuren en wie daar verantwoordelijk voor is. In gesprek het publiek dat met honderdtwintig belangstellenden in ruime mate was opgekomen wist ze veel interessante zaken te benoemen. Het meest prangende was wel de constatering dat met alle kabinetten Rutte het wantrouwen in de overheid alleen maar gegroeid is en dat wij daar met ons allen de dupe van zijn, van zo’n overheid die geen vertrouwen meer verdient. Het was Rutte zelf, die toen als staatssecretaris van Sociale Zaken onder Balkenende 3, begon met het systematisch beoordelen van groepen mensen op basis van hun afkomst. Dat was ook toen al illegaal, zo oordeelde de rechter, maar het legde de basis voor wat er de jaren daarna bij de belastingdienst gewoon werd.

Nationaliseer Onze Energie

Leijten ging verder in op de in september gestarte Volkspetitie waarin de eis wordt gesteld om energiebedrijven weer onder zeggenschap van ons allen te brengen, onder leiding van een overheid die wel te vertrouwen is. Na amper drie maanden zijn er al meer dan 100.000 ondertekenaars van deze Volkspetitie, en dat is nog maar het begin.

“Als een Zweeds staatsbedrijf als Vattenfal in ons land winsten mag maken, waarom zouden we dat dan niet aan een Nederlands staatsbedrijf overlaten waar we zelf zeggenschap over hebben?”

, zo stelde Leijten. Met handopsteken bleek dat vrijwel iedereen in de zaal dit pleidooi ondersteunde. En er werd daarom ook grif mee getekend.

Na de pauze was het woord aan de schrijver Marco Krijnsen die zijn fascinatie voor de jongerencultuur in Hengelo uit kon leggen. Die cultuur ontstond rondom een jongerenhonk met de naam Fashion in de roemruchte jaren 60 in Hengelo, ook wel het ‘Paradiso van het oosten’ genoemd.

Het vormde de basis voor zijn belangrijkste boek ‘Jatti’, maar ook voor zijn onlangs verschenen boek ‘Aktie! Vijf decennia activisme in Twente’. Verbindende figuur voor beide boeken is Jan Heerdink, die in Fashion politieke linkse literatuur en posters binnenbracht die jongeren toen gretig afnamen. Heerdink richtte samen met Jean Rouwet in 1972 de SP afdeling op in Hengelo. Het boek ‘AKTIE!’

beschrijft dan ook tientallen langjarige imposante Twentse acties waar de SP in hoge mate betrokken is geweest. Krijnsen vertelde dat hij bezig is een theatervoorstelling te maken over de popcultuur die door Fashion ontstaan is, met Jan Heerdink als een van de figuranten.

Na de pauze kon Hugo Koetsveld vertellen hoe het de SP vergaat nu ze geen deel meer uitmaakt van het college.

“Dat de SP niet in het college zit is duidelijk te zien aan de koers die is ingezet: jaarlijks negen miljoen bezuinigen op sociaal beleid, wmo en armoedebeleid. Iedereen snapt dat de SP daar niet aan mee doet.” Ook over de kant nog wal rakende ‘ambitie’ van dit college om de Hengelose bevolking met een kwart te laten groeien voor 2040 stelt de SP fractie scherpe vragen die telkens ontweken worden door dit college. “Als oppositie hebben we onze nieuwe rol snel opgepakt en zullen we de Hengeloers niet teleur stellen.”,

aldus Koetsveld.

Als laatste gast op de avond, die tevens de aftrap kon geven voor de verkiezingscampagne voor de Statenverkiezingen van 15 maart aanstaande kwam Herman Kalter aan het woord. Hij is de lijsttrekker voor de SP, woonachtig in Delden, maar deels opgegroeid in Hengelo. Hij toonde de vlag van Overijssel met daarin verweven het ESSENT logo.

“Zeer tegen de zin van de SP werd in 2009 Essent aandelen door de provincie Overijssel en tal van Overijsselse gemeenten verkocht aan de markt. De SP was de enige partij die daar toen tegen streed, terwijl een meerderheid van de bevolking die verkoop geen goed idee vond. Nu staat de SP weer zij aan zij met al meer dan 100.000 mensen om die aandelen weer in handen te krijgen.” ,

aldus Kalter.

Zijn oproep om vooral te gaan stemmen kreeg uiteraard veel bijval. Met als belangrijkste argument ook dat de stemmen voor de statenverkiezingen ook bepalend zijn voor de kracht van de SP in de Eerste Kamer. Met een sterke SP daar kunnen slechte besluiten uit de Tweede Kamer worden tegengehouden of verbeterd.