SP Hengelo pleit opnieuw voor energietoeslag voor studenten na uitspraak rechter

7 augustus 2022

Foto: SP Hengelo

De Hengelose SP-fractie heeft het college opnieuw dringend gevraagd om zelfstandig wonende studenten met een laag inkomen niet langer uit te sluiten van het ontvangen van energietoeslag. Nadat in juli een motie met dezelfde strekking geen meerderheid haalde in de Hengelose raad, voelt de SP zich nu gesterkt om deze vreemde - en naar nu blijkt ook onrechtmatige - situatie opnieuw onder de aandacht te brengen, vanwege een uitspraak van de rechter die bepaalde dat een Nijmeegse student wel degelijk recht heeft op energietoeslag.

SP-fractievoorzitter Hugo Koetsveld:

"Het was al bekend dat juristen grote bedenkingen hadden bij het uitsluiten van zelfstandig wonende studenten met een laag inkomen voor het ontvangen van energietoeslag, enkel en alleen omdat ze student zijn. Het was daarom onbegrijpelijk dat de SP-motie die dit repareerde, geen meerderheid haalde. Maar nu de rechter ondubbelzinnig heeft duidelijk gemaakt dat deze situatie onrechtmatig is, moet het college dus zo snel mogelijk ook studenten die aan de voorwaarden voldoen, in aanmerking laten komen voor de energietoeslag van 800 euro. Ook zij kampen namelijk met fors gestegen energieprijzen."

De SP vraagt in de brief aan het college hoe het college de uitspraak van de rechter duidt voor de Hengelose situatie en of het college zo snel mogelijk wil overgaan tot verstrekking van de energietoeslag aan de groep studenten die aan de voorwaarden voldoet.