SP pleit voor speelhal in plaats van een gokpaleis

14 januari 2022

SP pleit voor speelhal in plaats van een gokpaleis

Foto: SP Hengelo

De SP fractie kreeg uiteindelijk veel steun bij haar pleidooi om geen gokhal toe te staan als te vestigen onderneming in de binnenstad van Hengelo.

Het Hengelose college wilde een duidelijke uitspraak van de gemeenteraad over deze kwestie. Er is immers veel leegstand bij winkels in en rond de binnenstad en kansspelbedrijven zouden graag die lege ruimte willen vullen.

SP raadslid Hugo Koetsveld was het meest duidelijk van alle raadsfracties : “Rondom een gokhal is door onderzoek aangetoond dat gokverslaving toeneemt. En dat treft dan vooral mensen met minder inkomen.”

Bovendien was Koetsveld van mening dat een binnenstad als in Hengelo,  waar nu het marktplein volledig verbeterd wordt niet gebaat is bij een kansspelenbedrijf.

Hij kreeg met zijn standpunt een grote meerderheid op zijn hand, zeer tegen het zere been van partijen als de PVV, Lokaal Hengelo en de VVD die lokale gokhallen een aanwinst vinden.

Koetsveld memoreerde nog even fijntjes het veranderde landelijke beleid, waarbij gokbedrijven nu helaas meer mogelijkheden krijgen om mensen tot gokken aan te zetten via wervende advertenties.

“Zeer slecht. De ramp voor mensen, veel jongeren ook, die richting een ernstige verslaving gezogen worden is enorm. Uit onderzoeken van Trimbos en ervaringen van Tactus blijkt dat de verslavingsproblematiek er enorm in hakt. Niet alleen voor de verslaafden zelf, maar ook voor de mensen om hen heen.”

aldus Koetsveld.

Koetsveld had nog wel suggesties voor een betere invulling van leegstaande ruimte in en rond de binnenstad. Hij ziet een kans voor speelhallen waar fysieke inspanning de uitdaging is of ruimte als een gamehal.