SP pleit voor het verzachten van de effecten van corona op eenzaamheid en voor meer betaalbare huurwoningen.

7 november 2020

SP raadslid Hugo Koetsveld heeft bij het bespreken van de begroting voor 2021 in de gemeenteraad een warm pleidooi gehouden om de negatieve effecten van de coronacrisis op de Hengelose samenleving te verzachten.

Daarbij moet vooral het verenigingsleven nu tijdens - en ook straks aan het einde van -  de crisis op voldoende steun van de gemeente kunnen rekenen. Daarbij moet vooral ook gekeken worden  naar het effect van de crisis op kwetsbare groepen, ouderen en mensen die in sociaal isolement geraken. Koetsveld:

"Laten we de toegenomen eenzaamheid, bijvoorbeeld onder mensen voor wie hun club of vereniging ook hun netwerk vormt niet vergeten." Samen met de Christenunie werd daarvoor een motie ingediend die op veel steun van de gemeenteraad kon rekenen.

Op het gebied van woningbouw wees Koetsveld op de enorme schaarste aan voldoende betaalbare huur en koopwoningen en hoezeer dat de woningnood steeds bedreigender maakt. Hij diende een motie in om bij de komende inzet voor meer woningen daarvan minstens een kwart sociale huurwoningen te bouwen. Ook die motie kreeg voldoende steun. Opvallend genoeg kreeg deze motie geen steun van Groenlinks en Burgerbelangen.

Ook werd door de SP in samenwerking met D66 en Groenlinks een motie ingediend om de voorgenomen vergroening van de stad te versnellen en komend voorjaar te komen met een tussenstand van zaken, waarbij er dan versneld kan worden. Ook deze motie werd gesteund.

In deze tijd van een nieuwe crisis weet Hengelo door gedegen financieel beleid een goede reserve te houden om de negatieve effecten van de crisis te kunnen opvangen. Dat is in vergelijking met andere gemeenten in de regio een prestatie om trots op te zijn. Koetsveld verwoordde dat aldus: 'Niet alleen is dit een medische crisis, maar ook een sociale: het virus als grote ongelijkmaker. We konden deze week lezen dat de vermogens van miljardairs wederom gestegen zijn, terwijl veel mensen met onzekere flexcontracten in bijvoorbeeld de horeca of de schoonmaak thuiszitten terwijl ze amper ergens op kunnen terugvallen: het zoveelste bewijs van het failliet van het neoliberalisme. Gelukkig hebben we in Hengelo een goed sociaal vangnet, evenals een behoorlijke spaarpot waardoor we de komende jaren niet rigoureus hoeven te bezuinigen en we inwoners, verenigingen en instellingen kunnen blijven ondersteunen. Daar mogen we best trots op zijn, maar tevens waakzaam dat we niet inboeten op onze voorzieningen in tijden van crises."