SP Hengelo helpt bij inzamelactie schoenen voor het Malieveld

1 september 2020

SP Hengelo helpt bij inzamelactie schoenen voor het Malieveld

Foto: SP Hengelo

Deze week van dinsdag tot en met vrijdag kunnen schoenen worden ingeleverd bij de SP in Hengelo. Hiermee wordt het actie-initiatief van Eefje van Keeken en Natasia ten Kattelaar, twee Twentse verpleegkundigen uit ondersteund. De initiatiefnemers zijn blij dat er ook in Hengelo een inzamelpunt is. De schoenen worden aanstaande zaterdag 5 september op het Malieveld neergezet voor alle werkers in de zorg die hiermee de demonstratie voor een fatsoenlijk loon kracht bij zetten. ‘De schoen wringt’ is de leuze van hun actie, of zoals de SP zegt ‘De zorg verdient meer dan applaus’. De schoenenparen kunnen deze week overdag en 's avonds worden ingeleverd op Cronjéstraat 12 in Hengelo, liefst voorzien van naam.

SP in Hengelo de markt op voor de zorg

De SP is ook een petitie gestart die inmiddels al tienduizenden keren is ondertekent.

Omdat er in Den Haag bij de landelijke actiedag, maar door een beperkt aantal mensen op het Malieveld gedemonstreerd kan worden staat de SP in Hengelo zaterdag 5 september van 11.00 – 13.00 uur bij de beren op de markt om steun op te halen voor de petitie.

Ook door deze petitie te tekenen kan iedereen zich verbinden met de eis voor fatsoenlijke beloning voor de werkers in de zorg. De vraag is simpel: geeft u snel applaus om daarna snel weg te lopen, of wilt u ook dat de mensen die in de zorg werken, die dagelijks mensen behandelen en verzorgen er ook het loon voor krijgen waar ze recht op hebben.

De lonen voor het gros van de werkers in de zorg blijven al jaren achter. De SP wil dat de rekening komt te liggen bij de grote bedrijven, die nu ontzien worden, zodat die ook hun eerlijke deel meebetalen aan dat wat van ons allemaal is. SP afdelingsvoorzitter Vincent Mulder:

‘De grootste bedrijven krijgt nu miljarden steun op kosten van de samenleving, net als de banken bij de vorige crisis. Wij kiezen voor solidariteit. We laten grote bedrijven hun eerlijke deel aan belasting betalen zodat we onze 'vitale' beroepen, de zorg en alle anderen die Nederland nu draaiende houden, fatsoenlijk kunnen belonen.’