SP fractie vraagt college hoe ze de impasse sloop woningen Nijverheid wil doorbreken

2 januari 2020

Foto: SP Hengelo

De SP fractie in Hengelo vraagt het college van B en W om in actie te komen en te zorgen dat bewoners van Mariastraat en omgeving betrokken worden bij de plannen omtrent hun woningen en hun buurt. Na het voorleggen van zogenaamde prestatieafspraken aan de gemeenteraad is er door de meeste raadsfracties niet positief gereageerd op de plannen voor sloop van 107 goedkope huurwoningen en de geringe betrokkenheid van de huurders bij deze plannen; Deze sloop stond als een onderdeel in de plannen voor 2020-2021, maar druist in tegen de kaders die de gemeenteraad in 2016 heeft gesteld in de gemeentelijke woonvisie. Daar is het behoud van het minimale aantal van 3.200 sociale huurwoningen in de categorie betaalbaar vastgelegd. Met de sloopplannen van deze huurwoningen in de Nijverheid doorkruist Welbions de kaders zoals die in de woonvisie door de raad zijn vastgelegd.

Vanuit de discussie met de raad heeft het college besloten de prestatieafspraken 2020-2021 niet te tekenen. Welbions en Ookbions hebben wel getekend. De SP fractie wil van het college weten onder welke voorwaarden ze wel denkt te kunnen tekenen, en wil weten hoe het college denkt dat dan de inbreng van de huurders serieus opgepakt kan worden.

De SP ziet met bewoners goede alternatieven voor sloop, namelijk achterstallig onderhoud en renovatie tot energielabel B. Ook dit is destijds als doelstelling vastgelegd in de woonvisie voor deze categorie goedkope huurwoningen. Welbions wil na sloop nieuwe woningen bouwen die gasloos worden met energielabel A plus plus. Dat betekent dat voor de meeste van de huidige huurders deze huizen onbetaalbaar worden.

De SP wil dat het college met Welbions serieus ingaat op de woonwensen van de huidige bewoners en ze betrekt bij de plannen voor hun woningen en hun buurt.