De gewonnen strijd voor een skatepark in hartje Hengelo

4 november 2019

De gewonnen strijd voor een skatepark in hartje Hengelo

Foto: SP Hengelo

Het is vandaag 4 november, en er vindt een opening plaats van het nieuw ingerichte Industrieplein in Hengelo, pal aan de zuidzijde van het NS station Hengelo.

Het begint met een indrukwekkende onthulling van de cortenstalen tekstplaten die de lezer terugwijzen naar het verzet wat hier begon, de landelijke april-meistaking vanuit het kantoor van Stork aan de overzijde van het plein. Verzet tegen de verplichte tewerkstelling van tienduizenden jonge mannen in de oorlogsindustrie in Nazi-Duitsland: “Er hoeft er maar één te beginnen”….

Daarna is er het openen van hetgeen al vele weken geleden door de jongeren zelf geopend was, het Skatepark Hengelo.

Het zijn de kinderen van Marco Matic, een van de enthousiaste strijders voor deze centrale plek voor jongeren in Hengelo, die met schaartjes de opening mogen verrichten van deze prachtige skateplek in hartje Hengelo.

Precies tien jaar en zes maanden eerder begint de strijd die uitmondt in wat vandaag geopend is……

Het is eind april 2009. Twee weken ervoor hebben jongeren rond de skatebaan, een zogenaamde ‘Spine Ramp’, een feestje gevierd. Twintig jonge Hengeloërs hebben hun ‘hangplek’, de skatebaan

bij Sporthal Weusthag, omgetoverd tot een mooiere plek door middel van kleurige

muurtekeningen rond de skatebaan. Ze krijgen de landelijke prijs “Hang Around” toegekend. De wethouder van Groenlinks is bij dat feestje.

Op 24 april krijgt dat feestje plotseling een hele akelige wending. Dan wordt op last van de gemeente de metalen skatevoorziening met grijpers op een vrachtwagen geladen en afgevoerd als oud schroot. De SP overlegt met de jonge skaters, hun ouders en stelt het meteen aan de orde bij het college. ‘Te onveilig’ is dan het schuchtere en magere antwoord van de wethouder. Er blijkt geen plan, geen geld voor vervanging……

Via de jongens en meisjes bmx’ers skaters en steppers hoort de SP over enthousiasmerende initiatiefrijke oudere skaters, Kees Jacobs, Tjeerd Derkink en Marco Matic en neemt contact met hen op. Binnen twee weken is er een handtekeningenactie gestart. Honderden handtekeningen worden gezet in hartje stad. Boosheid over het weghalen van de mooie skatebaan mengt zich met strijdvaardigheid: Er moet en er kan een mooie centrale skatebaan in centrum Hengelo komen. Dromen met ‘handen uit de mouwen’.

Dit enthousiasme vermengd met terechte verontwaardiging maakt de tijd rijp om besluiten te nemen. Zo denkt de SP die daarom een bijeenkomst belegd in het wijkcentrum van de Hengelose Es en de ervaren skaters uitnodigt met ideeën voor wat er zou kunnen en moeten in Hengelo. Alle politieke partijen worden uitgenodigd om naar hun verhalen te luisteren. En dat werkt. Marco en Tjeerd laten prachtige voorbeelden van skateparken zien van Marseille tot Zutphen..

Al vanaf dat moment is een ding duidelijk: De Hengelose skaters hebben een duidelijke voorkeur voor de nieuwe plek van Metropool, waar straks een stationsplein Hart van Zuid moet verschijnen. “Inderdaad een prima plek voor skaters die niet ergens achteraf, maar juist in het stadsgezicht horen. Skaters stralen activiteit uit, het is prachtig om naar te kijken, ook voor niet skaters en met een skatebaan die parkachtig is aangelegd is zoiets een aanwinst voor de stad.” zo vindt de SP. En ze brengt deze voorkeur in bij de gemeenteraad. Dan is inmiddels ook duidelijk dat de enige centrale

skateplek in de stad, naast winkelcentrum Thiemsbrug zal gaan verdwijnen. De skaters halen dan een toezegging binnen. Er wordt een skatevoorziening op het stationsplein in hartje stad onderzocht, of anders toch ergens in het centrum van Hengelo.

En dan, na anderhalf jaar brengt de gemeente, maart 2011 het bericht: Een skatepark bij het station kan niet, is te duur, past niet binnen de andere plannen, moeilijk en ingewikkeld. Er komt een voorstel voor een plek, een ‘skateplaza’, op het parkje voor de Bataafse Kamp. De Skatewerkgroep gaat voor een in het groen ingebedde baan die kunstzinnig is ingepast. Ze willen geen rechttoe-rechtaan-baan, maar een plek waar het ook voor anderen goed toeven is in een groene oogstrelende omgeving.

Maar ondertussen ontstaat er verzet vanuit de buurt van de Bataafse Kamp en blijken er nog vele beren op de weg. De Skatewerkgroep noch de SP laten zich niet van hun voornemen afbrengen. Er is een weg naar een prachtig skatepark in centrum Hengelo. De SP organiseert een nieuwe bijeenkomst voor raadsleden en belangstellenden. Dit keer in het stadhuis. De stadhuishal bruist voor een volle avond van levendigheid. Met skatende skaters, jong en oud: “Een skatepark is dé kans voor meer levendigheid in centrum Hengelo”. En ROOD, de jongerenafdeling van de SP in Hengelo is nadrukkelijk aanwezig.

Zo vraagt ROOD ook een jaar later, bij de onthulling van de beren op het Marktplein opnieuw de aandacht voor een beregoeie skateplek in centrum Hengelo. Ze laten zien dat het merendeel van de Hengeloërs het daarmee eens is.

En dan volgen er jaren van crisis en bezuinigingen en lijkt er weinig schot te komen in de plannen voor een skatepark in Hengelo.

De SP blijft het plan steeds koesteren. Er komt een wending in de plannen rond het nieuw te vormen Industrieplein. En plots, lijkt er dan toch de mogelijkheid voor de lang gekoesterde wens. Een skateplein in hartje Hengelo, vlakbij het station. De aanhouders winnen. En Hengelo wint hiermee.

Wat een mooie levendige en creatieve plek. Daar waar duizenden arbeiders hun fabriek ingingen…

Hengelo gefeliciteerd!