SP over plannen voor Mariastraat en omgeving: ‘Neem mening van de huurders serieus!’

30 oktober 2019

Foto: SP Hengelo

De SP fractie in Hengelo vindt dat de woningcorporatie Welbions en de gemeente de mening van de huurders van de woningen in de Mariastraat, Geerdinksweg, Krabbenbosweg en Mariastraat onvoldoende betrekken bij de plannen over de toekomst van hun huizen.

Anderhalf jaar geleden werd duidelijk dat Welbions plannen had om deze woningen op termijn te slopen. De SP fractie gaf destijds aan dat dit volstrekt niet strookt met de woonvisie zoals die door gemeenteraad is vastgesteld. Daarop nam de gemeenteraad een motie aan die de wethouder op pad stuurde om met Welbions tot afspraken te komen over renovatie in plaats van sloop van deze 107 woningen.

In reactie op deze motie kwam de wethouder een jaar later met een brief aan de raadsleden: Sloop onder voorwaarden zou moeten kunnen.

De SP fractie was hogelijk verbaasd over deze reactie. Buiten het feit dat sloop een aantasting van het aantal betaalbare woningen betekent, bleek ook dat de mening van de bewoners volstrekt niet was onderzocht.

Raadslid Vincent Mulder: “Wij hebben gemeend om samen met bewoners een enquête te houden om hun mening duidelijk te maken en vonden daarbij dat ruim 80 % van de huidige bewoners graag wil dat hun huizen gerenoveerd worden en niet gesloopt.”

De SP fractie beroept zich bovendien op de wet (burgerlijk wetboek artikel 220) die zegt dat bij ingrijpende veranderingen aan de woning de verhuurder de instemming moet hebben van minstens 70 % van de bewoners.

Mulder: ‘Verreweg de meeste bewoners willen graag in hun huizen blijven wonen, en vinden dat na jarenlang gering onderhoud er nu een flinke opknapbeurt nodig is. Welbions liet de huurders in juli weten dat volgens hun berekeningen het opknappen wel 130,000 euro per woning zou gaan kosten. Volstrekt idioot en bedoeld om hun plan voor sloop kracht bij te zetten. Blijkbaar rekent Welbions dan met een sommetje om de huizen gasloos en driedubbel geïsoleerd te maken. Maar dat is niet waar de huurders op zitten te wachten. In de woonvisie is bovendien afgesproken dat voor deze betaalbare huurwoningen energielabel B passend is. Dat is dus alles behalve gasloos!”

De SP wil dat het college met Welbions serieus ingaat op de woonwensen van de huidige bewoners en daarbij niet de uitgangspunten van gasloos hanteert.