SP: ‘Wethouder moet commerciële flateigenaar tot de orde roepen’

19 april 2019

SP: ‘Wethouder moet commerciële flateigenaar tot de orde roepen’

Foto: SP Hengelo

Bewoners van de twee flats aan de Jan Voerman en de Jan Wiegersstraat in Hengelo zijn het slechte beheer en de slechte communicatie met hun huurbaas zat. Waren het een jaar geleden de problemen bij de oplevering van de flats, waar laat en niet afdoende op gereageerd werd, sinds dit voorjaar ervaren de bewoners in de onderste laag van de flats centimeters water in hun kelder en schade aan vloeren, wanden en huisraad. SP raadslid Vincent Mulder die de bewonerscommissie ondersteunt vindt het belachelijk dat de beleggingsbaas zijn huurders zelf wil laten opdraaien voor de kosten van de waterschade: “Hoe ziek is het als je wel maandelijks van 120 huishoudens een ton huur int, maar ze gewoon in de modder laat zitten wanneer de muren water doorlaten?”

De SP fractie vindt dat de wethouder volkshuisvesting in moet grijpen door de eigenaar van de woning met de bewonerscommissie om tafel te roepen. Er is in het afgelopen jaar slechts één gesprek geweest tussen een medewerker van ACM Vastgoed Management BV, die namens de eigenaar Hengelo Excelsior Onroerend Goed BV het onderhoud van de flat en de contacten met de bewoners moet regelen.

Mulder is het zat:

“De eigenaar-belegger, die zich achter een postbus schuil houdt weigert om zijn verantwoordelijkheid te nemen en de sociale huurwoningen in een goede staat te verhuren. Wat we Welbions soms ook verwijten, Welbions duikt niet als het gaat om de verantwoordelijkheid voor het beheer van hun huurwoningen. Deze belegger is duidelijk uit op winstbejag. Dat is dan ook de reden dat we fel tegen de verkoop van sociale huurwoningen zijn door Welbions. Zij hadden het in eigen beheer moeten houden en niet moeten cashen.“

In een brief aan het college wil de SP fractie dat het college zorgt voor een fatsoenlijke communicatie tussen verhuurder en de vertegenwoordiger van de huurders, de bewonerscommissie die ze uit hun midden hebben aangesteld. In een antwoord op eerdere vragen antwoordde de wethouder namens het college dat de communicatie met een bijeenkomst wel weer op orde zou zijn.

Niets blijkt minder waar. De belegger eigenaar houdt zich schuil en speelt de beheerder, een aannemer en de huurders tegen elkaar uit. De SP houdt vinger aan de pols,vstuurt de wethouder op pad en blijft de ontwikkelingen met de bewoners volgen.

Bijlage: Schriftelijke vragen aan het Hengelose Colleg