“Laat de grote vervuilende bedrijven betalen”

13 maart 2019

“Laat de grote vervuilende bedrijven betalen”

Foto: SP Hengelo

"Rechtse kabinetten zorgen niet voor klimaatrechtvaardigheid." Tientallen demonstranten vertrokken vanuit Hengelo volop in de stemming naar de klimaatmars op de Dam in Amsterdam. Al bij instappen in de trein regende het al bakken uit de lucht.

Was er nog plek in de trein tot Deventer, vanaf dat station waren er alleen nog staanplaatsen. Met gaandeweg mudvolle coupés, werd de stemming alleen maar beter.

En dat bleef de hele dag zo. Ondanks regen en wind was het animo onder de demonstranten hartverwarmend. Overal mensen die naast hun eigen creatieve leuzen ook de richting van de oplossing aandroegen: Laat de meest vervuilende  bedrijven nu eens belasting betalen, zodat de maatregelen die in de toekomst nodig zijn niet voor rekening komen van de mensen die netjes hun belasting betalen. Vooral het Shell logo was overal zichtbaar in de stoet en door veel SP ers omhooggehouden, iets waar de PR afdeling van Shell niet blij mee zal zijn.

Ook Lilian Marijnissen was aanwezig veel aangeklampt door demonstranten uit het hele land. Ze gaf nog maar eens aan dat er andere klimaatmaatregelen dan korter douchen en minder producten in plastic verpakkingen kopen nodig zijn. Het eerste dat nodig is is dat de grote vervuilers als Shell hun deel aan belastingen gaan betalen.