SP Hengelo: ‘Kerncentrale Emsland in Lingen nu sluiten’.

10 juni 2018

SP Hengelo: ‘Kerncentrale Emsland in Lingen nu sluiten’.

Foto: SP Hengelo

Met honderden demonstranten werd zaterdag 9 juni in Lingen een krachtige oproep gedaan aan de Duitse regering om nu de kerncentrale in Lingen te sluiten. Vanuit Hengelo en andere plaatsen in Overijssel, Drenthe en Gelderland waren tientallen demonstranten aanwezig, waaronder ook SP Tweede Kamerlid Frank Futselaar.

De Duitse regering heeft ooit het voornemen uitgesproken om in 2022 Lingen te sluiten. Maar volgens de demonstranten is er grote noodzaak dat nu al te doen. Immers, deze centrale ligt nu tijdelijk stil vanwege technische problemen. Met enige regelmaat worden technische onvolkomenheden als scheurtjes gemeld en vinden reparaties plaats. Inwoners in een gebied van 70 km rondom de centrale lopen direct risico in geval van vrijkomen van radioactiviteit. Niet voor niks heeft de Nederlandse regering in dit grote gebied in het oosten van ons land onlangs jodiumpillen verstrekt aan de bewoners. Deze pillen zouden bij kleine radioactieve besmetting een eerste bescherming moeten kunnen bieden bij evacuatie.

SP raadslid Vincent Mulder uit Hengelo geeft nog een andere reden waarom sluiting nu zou moeten:

“Nu we in Nederland voor het eerst de noodzaak voelen van het sluiten van de Groningse gaswinning is de zoektocht naar andere energiebronnen verhevigd. Een aantal bedrijven en politici misbruiken deze situatie om weer een pleidooi voor gebruik van meer kernenergie te houden. De huidige problemen met de centrales langs onze grenzen als Tihange, Doel in Belgié en deze Emsland centrale in Lingen laten zien dat deze energiebron grote risico’s voor nu en de lange toekomst oplevert. We moeten echt de zoektocht naar duurzame alternatieven voortzetten. Die alternatieven zijn er, maar daar hoort kernenergie niet bij.”

Hier de berichtgeving van de Twentsche Courant Tubantia:

Hier de berichtgeving van RTVOost: