SP in touw voor goede zorg

5 maart 2018

SP in touw voor goede zorg

Foto: SP Hengelo

In aanwezigheid van een vijftiental actieve SP leden knoopte lijsttrekker Mariska ten Heuw een groot spandoek tussen de palen bij winkelcentrum Groot Driene: GOEDE ZORG, VOOR JEZELF, VOOR ELKAAR, VOOR HENGELO.

Mariska, de huidige wethouder financiën en economische zaken legt uit:

De SP is vanavond in Groot Driene aanwezig. Waarom?

“De gemeenteraadsverkiezingen gaan over belangrijke thema's, zoals werk, milieu, groen, wonen en zorg. De landelijke overheid wil dat mensen steeds langer thuis blijven wonen. Daarom heeft de gemeente steeds meer zorgtaken gekregen en ze geeft dan ook veel geld uit aan de zorg. Daarom is het voor ons van groot belang dat die zorgtaken goed worden uitgevoerd en dat de inwoners tevreden zijn. Groot Driene is een wijk waar heel veel ouderen wonen, die van zorg afhankelijk zijn of worden”

Over welke zorgtaken hebben we het dan?

“De gemeente gaat over bijvoorbeeld de dagbesteding voor ouderen, de jeugdzorg, over het gehandicapten- en ouderenvervoer, maar ook over de hulp in het huishouden. In Hengelo maken meer dan 3.000 mensen gebruik van de huishoudelijke ondersteuning, de thuishulp, die de gemeente biedt”.

Dat zijn ontzettend veel mensen!

“Ja, en juist daarom wil de SP graag weten óf, en zo ja wat er anders en beter moet op het gebied van de thuishulp. Veel mensen hebben de afgelopen jaren te maken gehad met een verminderd aantal uren huishoudelijke hulp als gevolg van landelijke bezuinigingen. Door middel van gesprekken bij mensen thuis is er door de gemeente bekeken naar wat nodig is. De gemeente heeft daarna maar een zeer gering aantal klachten en bezwaren ontvangen”.

Waarom dan toch de aandacht voor de huishoudelijke hulp?

Zijn mensen tevreden? Hartstikke mooi en heel erg fijn! Dat willen we graag zo houden. Maar we willen ook weten hoe mensen de omvang van het aantal uren huishoudelijke hulp ervaren. Welke tips en wensen hebben mensen voor de toekomst? Wellicht hebben mensen ook andere knelpunten. Daarover gaan wij graag in gesprek. Daarnaast willen we natuurlijk ook graag weten hoe de mensen denken over de andere zorgtaken, zoals bijvoorbeeld de dagbesteding.”

Wanneer doen jullie dat?

“We doen het deze week huis-aan-huis, maar op maandag 12 maart om 16.00 uur nodigen we alle bewoners en gebruikers van de zorg ook van harte uit om onder het genot van een kop koffie of thee met wat lekkers bij mij aan tafel aan te schuiven op het Noaberplein voor de Jumbo in het Winkelcentrum bij de Jumbo”.

Zijn al die gesprekken vrijblijvend of gaan jullie er ook iets mee doen?

“Natuurlijk willen we daar iets mee doen! Na 21 maart moet er weer een nieuw college worden gevormd. Het is van groot belang dat de gemeentelijke zorgtaken daarin goed worden belegd. De tips en ervaringen van mensen gebruiken we om voor de toekomst de zorg in Hengelo goed te borgen en verbeteringen te realiseren! De SP wil dat graag waarmaken en dat kan als veel stemmers ons dat mogelijk maken”