Management ZGT ziekenhuis schoffeert inwoners Hengelo, Borne en Hof van Twente

24 januari 2018

Management ZGT ziekenhuis schoffeert inwoners Hengelo, Borne en Hof van Twente

Foto: SP Hengelo

“Een klap in de gezichten van alle inwoners van Hengelo, Hof van Twente en Borne”, zo vat SP voorzitter Vincent Mulder het besluit samen van het ZGT om de Spoedeisende Hulp in het Hengelose ziekenhuis te sluiten. De SP heeft sinds het aankondigen van mogelijke sluiting inmiddels duizenden handtekeningen opgehaald van mensen uit Hengelo en omstreken die fel gekant zijn tegen sluiting.

De directie van het ZGT ziekenhuis maakte de volle betekenis van de bezuinigingen van 15 miljoen euro vandaag bekend in een plotseling bijeengeroepen persconferentie.

Naast de sluiting van de spoedeisende hulp worden eveneens de afdelingen cardiologie en chirurgie naar de vestiging in Almelo verplaatst of vrijwel uitgekleed.

Mulder:

“De directie van het ziekenhuis houdt zich niet aan de door de haar gemaakte afspraak om in Hengelo een volwaardig ziekenhuis te houden.  Dit heeft de raad van bestuur van het ZGT bij monde van de voorzitter Schmidt de inwoners van Hengelo en omstreken destijds meermalen bevestigd en beloofd. Het is onbestaanbaar dat zoiets belangrijks als de zorg en de veiligheid voor mensen in een stad als Hengelo nu niet meer in de eigen omgeving voorhanden is.”

Ook de beoogde huisartsenpost in het ziekenhuis, die naast de spoedeisende hulp een plek zou krijgen wordt hiermee functioneel onmogelijk. De SP wil snel overleg met de huisartsen over hun reactie op het breken van de overeenkomst van het ZGT om naast de Spoedeisende hulppost een huisartsenpost te realiseren.

De SP fractie wil samen met de andere politieke partijen en het college snel de koppen bij elkaar hebben om te bespreken hoe deze afbraak afgewend kan worden.