SP “Raad van Bestuur ZGT ziekenhuis levert opnieuw een wanprestatie”

31 oktober 2017

SP “Raad van Bestuur ZGT ziekenhuis levert opnieuw een wanprestatie”

Foto: SP Hengelo

Er was duidelijkheid beloofd over de plannen die de ziekenhuisdirectie zou willen uitvoeren en die in de zomer al waren aangekondigd om hun miljoenen mismanagement teniet te kunnen doen. En dat zou bekend gemaakt worden in de maand oktober. In september werd de Hengelose Raad nog verzekerd dat de onzekerheid binnenkort zou stoppen. Vooral het voortbestaan van de Spoedeisende Hulp was door de Raad van Bestuur in twijfel getrokken. De Hengelose bevolking en de politiek onder aanvoering van de SP afdeling lieten van zich horen.

SP raadslid Vincent Mulder stond de journalisten te woord:

“Vandaag, op de laatste dag van oktober levert de Raad van Bestuur van ons ziekenhuis een nieuwe wanprestatie door wél aan te geven waar het mes in gaat snijden, 150 banen worden geschrapt, maar níet door duidelijkheid te geven over de basiszorg in het Hengelose ziekenhuis. Met geen woord werd in hun gelikte presentatie aan werknemers en pers gerept over de toekomst van de Spoedeisende Hulp.”

De SP liet voorafgaand aan de presentatie van de Raad van Bestuur aan het begin van de dag zien met wat voor een massaliteit de inwoners van Hengelo en omstreken aangeven dat ze een vitaal ziekenhuis willen waar spoedeisende hulp geboden kan worden. Duizenden handtekeningen van inwoners die de spoedeisende hulp willen behouden werden als een muur van verzet tegen de gevel van het ziekenhuis geplaatst.

Mulder over de betekenis van het ziekenhuis voor de mensen:

“ Mensen willen dat ze in 80 tot 90 % van de gevallen en ongevallen wanneer het nodig is direct terecht kunnen in hun eigen ziekenhuis. Ze zijn ook trots op een ziekenhuis in hun eigen stad en omgeving. In een dienstengebied voor meer dan 160.000 inwoners mag het niet zo zijn dat een ziekenhuis een soort van zorgfiliaal wordt voor pleisters, bloedprikken en een foto op afspraak.”

De actieve SP leden en hun aanhang geven aan door te zullen gaan met de acties voor het behoud van de spoedeisende hulp in hun ziekenhuis.

En Mulder over de bekendmaking dat Henk Kamp de nieuwe voorzitter wordt van de raad van toezicht van het ZGT ziekenhuis:

“Dat Kamp komt toezien is mooi, maar wat nodig is, is dat er garanties komen voor het in stand houden van twee fatsoenlijke ziekenhuizen. Kamp kan beter helpen drukken dan maar een beetje toekijken.”