SP presenteert massale steun bij Spoedeisende Hulppost ZGT

30 oktober 2017

SP presenteert massale steun bij Spoedeisende Hulppost ZGT

Foto: SP Hengelo

Op dinsdagmorgen 31 oktober zal de SP om 9.30 uur bij de ingang van de Spoedeisende Hulp in het Hengelose ziekenhuis de massale steun onder de inwoners van Hengelo en omstreken laten zien voor het behoud van deze belangrijke afdeling. 50 grote borden volgeschreven met duizenden handtekeningen zullen door actievoerders bij de ingang van de bedreigde hulppost worden opgesteld, voorafgaand aan het moment dat de ziekenhuisdirectie haar plannen voor het ziekenhuis kenbaar zal maken.

Op deze laatste dag van oktober presenteert de Raad van Bestuur van het ZGT ziekenhuis haar zogenoemde ‘herstelplan’ aan alle 3400 medewerkers in Hengelo en Almelo. Om 10 uur wordt het personeel in Hengelo ingelicht. Later op de dag zal dat in Almelo gebeuren.

De directie geeft aan dat de zaalruimte te klein zal zijn om al haar personeel in te lichten. Ze verwacht massale belangstelling van personeel dat vreest dat het voortbestaan van een volwaardig ziekenhuis in Almelo en Hengelo op het spel staat.

Het bestuur van het ziekenhuis moet een tekort van 10-15 miljoen wegwerken en dreigde van de zomer met sluiting van de SPoedeisende Hulp in het Hengelose ziekenhuis. Daarop hebben inmiddels duizenden mensen hun protest kenbaar gemaakt tegen de ontmanteling van het vitale hart van die Hengelose ziekenhuis en zijn ook de gezamenlijke Hengelose huisartsen in verzet gekomen. Deze laatste hadden een overeenkomst met het ziekenhuis om pal naast de ingang van de spoedeisende hulp een huisartsenpost te openen. Deze plannen zijn tot nader order door het ziekenhuis uitgesteld.

De SP hoopt met huisartsen en bewoners dat de overeenkomst met de huisartsen gestand zal worden gedaan en dat de mensen die met spoed hulp nodig hebben in hun Hengelose ziekenhuis blijvend terecht kunnen.